Coop om tyska matjättens reklamkupp: “Oproffsigt”

Premiären för Lidl skedde med gerillaskyltning utanför Coop. Skämt eller skäms, döm själva. Antalet kunder första dagen var 1500 sen eftermiddag. "Jättekul att kunderna var så nyfikna", sade Johan Eriksson, regiondirektör.

En glad kvartett på Lidl premiärdagen: Jens Classon, försäljningschef, Lina Lundqvist, butikschef, Johan Eriksson, regiondirektör, och Olof Lindgren, försäljningschef.

En glad kvartett på Lidl premiärdagen: Jens Classon, försäljningschef, Lina Lundqvist, butikschef, Johan Eriksson, regiondirektör, och Olof Lindgren, försäljningschef.

Foto: LENA TEGSTRÖM

Boden2020-10-22 18:30

Stora Coop lade ut en bild på Lidls tilltag på sociala medier där de välkomnade Lidl till Boden och önskade dem lycka till med tillägger att de får bekosta sin marknadsföring själva.

undefined
Den här skylten mötte coop-kunderna i Boden på torsdag morgon. Lidl menar att den är ämnad som en skämtsam touch.

Bodensarna reaktioner var olika från att det var oseriöst, respektlöst och fräckt till att man tyckte det var sjukt roligt och berömde Coop för att de verkade ta det med ro.

Gunnar Lejon, säljchef på Stora Coop, ville inte göra några stora utsagor om det mer än att Lidl får ordna marknadsföringen på annat håll än utanför deras entré.

– I mina ögon är det oproffsigt. Det är deras sätt att komma in på marknaden, men det är ju inte by the book. Ingen i Boden kan ha undgått att de ska öppna.

Johan Eriksson förklarade att när de gör nyöppningar så visar de att de finns och är ett alternativ.

– Det är med väldigt stor skämtfaktor.

– Och mycket med glimten i ögat. Vi vill ju samarbeta också med våra konkurrenter, tillade Olof Lindgren, försäljningschef. 

Johan Eriksson framhöll att det är inte för att säga att Lidl är bättre än någon annan och som svar till kritikerna sade han, att det är upp till var och en att tolka på sitt sätt.

– Vi tar det som en möjlighet att skapa ett skämt och en snackis. Vi gör det bara när vi öppnar, annars inte och vi tar sedan ned dem.

Men det ordnade Stora Coop på alldeles egen hand.

Totalt hade det tills sen eftermiddag strömmat in 1 500 kunder i den nyöppnade butiken.

Vi berättade förra veckan att Lidl förhandlade med lokala producenter och lyckades till premiären landa Norrmejerier.

– Vi har nio produkter som har kommit in. Det här är början på det arbetet. Vi behöver bli lokala även här i Boden. Det första och viktigaste steget är nu taget med Norrmejerier. Mjölken började sälja på en gång. Det är ett kvitto på att vi gjorde rätt och nu ska vi ta det vidare till andra norrlandsbutiker, sade Johan Eriksson.

Han berättade att de hade ett 50-tal kunder som väntade utanför när de öppnade på morgonen. De valde att hålla invigningen utanför. Kommunalrådet Claes Nordmark (S) var på plats, höll tal och berättade vad som händer i området, som han kallar Nya Björknäs.

– Nordic Gas Solutions bygger en ny biogastankstation och Bodenbo bygger ett nytt hyreshus med 16 lägenheter på Majorsgatan. Flera företag är intresserade av att etablera sig i området.

Karta: Kaptensgatan 1
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!