Chefen: Svårt att erbjuda fasta tider

Hemtjänst är en föränderlig verksamhet och det kan vara svårt att ha en fast planering. Det säger Nina Janson, tillförordnad socialchef. "Men gå in i någons lägenhet utan tillstånd får man inte", säger hon.

Pussel. Maria Persson, tillförordnad verksamhetschef,  vittnar om ständig förändring i hemtjänsten.

Pussel. Maria Persson, tillförordnad verksamhetschef, vittnar om ständig förändring i hemtjänsten.

Foto: Lena Tegström

Boden2017-08-03 11:25

Det är hon och Maria Persson, tillförordnad verksamhetschef på hemtjänsten, som kommenterar de uppgifter som Nanna Backman gett.

De kan inte säga något om enskilda fall, utan svarar bara på generella frågor.

De berättar att tider och annat ska göras upp i samråd med brukaren vid det inledande möte som genomförs med personalen.

Får någon från hemtjänsten gå in i en bostad utan tillstånd från den som bor där?

– Nej. Om det har hänt så ber vi verkligen att få beklaga det. Vi ska se till att all personal känner till det.

Hur fungerar hämtningen av tvätt?

– Det är arbetsmarknadsförvaltningen som sköter det. De åker runt och samlar upp säckarna. Man får besked om dag och ifall det är förmiddag eller eftermiddag. Men det kan förändras beroende på hur kundunderlaget växlar och det får brukaren meddelande om.

Hur fungerar städningen?

– Det är hemtjänsten som sköter den. Fasta dagar och tider kan vara svårt att ordna, eftersom brukarna skiftar och var de bor förändras. Men ska man bort kan man alltid ringa och ändra tiden, med lite varsel.

Vad kan Nanna Backman göra?

– Det kan vara svårt att nå kontaktpersonen på hemtjänstgruppen, eftersom de går skift, men hon kan kontakta SAS, socialt ansvarig samordnare.

De kan förstå kritiken, men menar att det alltid ska gå att få svar från någon på socialförvaltningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!