Ett 50-tal ekipage hade sökt sig till Bodträskfors. I alla fem klasserna gällde att skoter och motor skulle vara från 1985 och äldre, det gällde även boggin.
- Det finns en standardklass som heter Enstånk Orginal där skotern är orörd. Sedan klasser när skotern med en eller två cylinder har trimmats och andra delar som exempelvis matta, skidor, dyna, styre bytts ut. Där spelar inte årsmodellen på de utbytta grejerna någon roll, säger Sören Sundqvist.
Han hade själv med sig flera gamla skotrar. Bland annat som var en av de första som byggdes på 1960-talet.
- I början tillverkades skotrarna i hemmasmedjor i serier på allt från tio till 50 skotrar. Den här skotern kostade 3 000 kronor i inköp medan dagens skoter i dag ligger på 130 000 kronor eller mer.
Han kör en tur på isen för att visa upp en lite annorlunda mopedliknande orginalskoter, en Chrysler Snow Runner från 1979.
Större intresse i Västerbotten
Veterandragracet är det första som anordnats i Bodträskfors. Simon Lind, ordförande för Edefors skoterförening hoppas på fler:
- Merparten av ekipagen kommer från Västerbotten där veteranskoterintresset är större.
Helgens tävling innebar ett enkelt dragrace med två stycken 150 meters banor med var sin startmatta där först i mål vinner. Nico Vrouwe körde en trimmad Skidoo Olympic från 1969.
- Min skoter är ganska trimmad och går hyfsat fort, så jag har nog en chans, säger holländaren.
En som däremot inte trodde att hon hade med slutsegern att göra var Irma Grahn från Bodträskfors, med sin Snow Tric från 1970.
- Det blir lite fartvind i alla fall. Vi får hoppas att skotern fungerar. Till den här behövs nog inget säkerhetsbälte, säger Grahn.
Hon och de andra fyra kvinnorna som deltar kallar sig "byabrudarna."
- Vi är de enda kvinnfolket här och ställer upp för det verkar kul. Min Ockelbo 300 kommer jag nog näst sist eller sist med. Om remmen håller vill säga, säger hon.