Ett 50-tal ekipage hade sökt sig till BodtrÀskfors. I alla fem klasserna gÀllde att skoter och motor skulle vara frÄn 1985 och Àldre, det gÀllde Àven boggin.
- Det finns en standardklass som heter EnstÄnk Orginal dÀr skotern Àr orörd. Sedan klasser nÀr skotern med en eller tvÄ cylinder har trimmats och andra delar som exempelvis matta, skidor, dyna, styre bytts ut. DÀr spelar inte Ärsmodellen pÄ de utbytta grejerna nÄgon roll, sÀger Sören Sundqvist.
Han hade sjÀlv med sig flera gamla skotrar. Bland annat som var en av de första som byggdes pÄ 1960-talet.
- I början tillverkades skotrarna i hemmasmedjor i serier pÄ allt frÄn tio till 50 skotrar. Den hÀr skotern kostade 3 000 kronor i inköp medan dagens skoter i dag ligger pÄ 130 000 kronor eller mer.
Han kör en tur pÄ isen för att visa upp en lite annorlunda mopedliknande orginalskoter, en Chrysler Snow Runner frÄn 1979.
Större intresse i VÀsterbotten
Veterandragracet Àr det första som anordnats i BodtrÀskfors. Simon Lind, ordförande för Edefors skoterförening hoppas pÄ fler:
- Merparten av ekipagen kommer frÄn VÀsterbotten dÀr veteranskoterintresset Àr större.
Helgens tÀvling innebar ett enkelt dragrace med tvÄ stycken 150 meters banor med var sin startmatta dÀr först i mÄl vinner. Nico Vrouwe körde en trimmad Skidoo Olympic frÄn 1969.
- Min skoter Àr ganska trimmad och gÄr hyfsat fort, sÄ jag har nog en chans, sÀger hollÀndaren.
En som dÀremot inte trodde att hon hade med slutsegern att göra var Irma Grahn frÄn BodtrÀskfors, med sin Snow Tric frÄn 1970.
- Det blir lite fartvind i alla fall. Vi fÄr hoppas att skotern fungerar. Till den hÀr behövs nog inget sÀkerhetsbÀlte, sÀger Grahn.
Hon och de andra fyra kvinnorna som deltar kallar sig "byabrudarna."
- Vi Àr de enda kvinnfolket hÀr och stÀller upp för det verkar kul. Min Ockelbo 300 kommer jag nog nÀst sist eller sist med. Om remmen hÄller vill sÀga, sÀger hon.