Ärendet var uppe igår på kultur- och fritidsnämndens sammanträde. I brevet skriver Dennis Wikstén att bolaget kommer att polisanmäla händelsen om försvarsmuseet kommer att fortsätta använda begreppet " Bodens Fästning" på hemsidan.
Varför hota med rättsliga åtgärder?
- Vi måste skicka en skriftlig varning först eftersom vi anser det finns ett skyddat varumärke och ville därför att man skulle beakta detta. Vi har haft en träff och det råder nu ingen osämja. Bolaget kommer undersöka saken närmare och ska återkoppla senare, säger Dennis Wikstén.
Kultur- och fritidschefen Leif Nordström bekräftar mötet och säger att bolaget sagt att de kommer att koppla in jurister på ärendet.
- Vi borde ha kunnat ha kommunicerat lite bättre än att man hotat med polis. Det känns lite märkligt att bolaget kallar en historisk beskrivning för varumärkesintrång om man har en text på museets hemsida där man hänvisar till Bodens Fästning kallat Norrlands lås, säger han.
Enligt Bolagsverkets uppgifter registrerades bolaget Bodens Fästning AB 1989, alltså hela 74 år efter fästningen var färdigbyggd. Enligt kultur- och fritidschefen så är namnet på anläggningen nationellt vedertaget och en så kallad " generisk term " som beskriver en historisk anläggning. Leif Nordström hänvisar till till Wikipedias beskrivning av Bodens fästning rörande sitt ställningstagande. ( se faktaruta)
Kultur- och fritidschefen anser inte att etablerade generiska termer/namn kan varumärkesskyddas utan tillägg i form av symboler, figurer eller kompletterande text.
- Vi kommer att lämna skrivelsen utan åtgärd. Bodens kommun har inte försökt sälja någonting. Vi driver ett försvarsmuseum där vi beskriver historien. Målet med att nämna Bodens Fästning är ju för att få fler folk till Boden, säger Leif Nordström.