Bodensare fick företaget att öppna butik

Klädaffären Helenas i Älvsbyn som etablerade sig i Boden för drygt ett år har nyss förlängt hyreskontraktet. ” Vi har sakta men säkert ökat försäljningen”, säger Eva Zetterström, butikschef.

Centrumläge. Helenas ligger i handelshuset 43:an. " Vi har egen ingång men i kontraktet ingår att även vi har söndagsöppet", säger Eva Zetterström, affärschef.

Centrumläge. Helenas ligger i handelshuset 43:an. " Vi har egen ingång men i kontraktet ingår att även vi har söndagsöppet", säger Eva Zetterström, affärschef.

Foto: Lena Leffler

BODEN2016-04-26 09:42

Det är hennes dotter Lisa som äger klädbutikerna i båda kommunerna. I Bodens personalstyrka ingår Eva som arbetar deltid och butiksbiträdet Eva Nyberg som arbetar heltid.

– Vi jobbar båda också en dag i älvsbybutiken för att det är viktigt att lära sig hela sortimentet. Om en Bodenkund frågar efter ett plagg så ska vi veta om vi har det och kunna ta det till Boden, säger Eva Zetterström.

I dag har hon besök av Bodens kommuns näringslivsutvecklare Michaela Strömberg i sin lilla butik som innehåller affärsdel, två provrum och toalett. Hon och hennes kollegor träffar just nu handelsföretagare i deras vardag.

– Att komma ut och besöka och träffa företagare är den absolut roligaste delen av vårt jobb tycker jag. Företagsbesöken är en viktig del i att skapa ett bra företagsklimat tillsammans. Under besöket får vi veta mer om företagens vardag och de förväntningar som de har på kommunen men även hur vi kan förenkla deras företagande, säger Michaela Strömberg.

Helenas i Boden har inte hunnit ha något besök tidigare.

–Vi firade ettårsjubileum i Boden i mars. Före butiken öppnades så prövade vi att hyra en lokal i 43:an och sälja reakläder här. Vi hade och har mycket kunder från Boden som besöker vår större Älvsbybutik. Nu har vi nyss förnyat vårt kontrakt tre år framåt vilket känns bra, säger butikschefen Eva Zetterström.

Hon tycker att klädförsäljningen för butiken har ökat stadigt.

– Alla butiker har sina kundkretsar. Våra klädkunder är från 49 år och uppåt. Det är bra att Bodens klädbutiker delat upp klädmärken för att inte konkurrera ut varandra. Då säljer ju alla bättre. Vi har själva kommit in med märken som inte tidigare funnits i Boden. Vi säljer också mycket till gruppboenden, speciellt byxor som inte finns någon annanstans, säger Eva Zetterström.

Mest kundbesök har butiken mitt på dagen och efter kontorstid. Helenas syns i sociala medier och har en facebooksida. En effektiv raggningsmetod gentemot kunder är också att skicka sms.

– Då får vi direkt respons från kunder som kommer in i butiken. E-handel har vi inte börjat med än, säger Eva Zetterström.

Enligt Michaela Strömberg kommer näringslivsdagen 10 maj, enbart för handelsföretagen innehålla föreläsningar om just e-handel liksom workshops hur man ökar den digitala försäljningen.

– Man behöver inte starta en webbshop men kan kanske använda sig av Tradera. Vi kommer visa på trender inom handel och hålla workshops hur man ökar lönsamheten för sin butik och marknadsföring, säger Strömberg.

Närmaste veckorna fortsätter tillväxtkontoret sina bokade besök inom handeln.

– Fram till näringslivsdagen kommer vi nog att hinna besöka 60-70 företag, säger Michaela Strömberg.

Besökta Branscher

2015

Hälsa, friskvård & skönhet.

Bygg, entreprenad & transport.

Maj-december: 102 företagsbesök.

2016

Handel och köpmän.

Januari-april: 42 företagsbesök.

Målet är 60-70 företag.

10 maj blir det en egen näringslivsdag för handeln på Bodensia.

Program: Föreläsningar och workshops utifrån synpunkterna under företagsbesöken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om