Bodenpendeln kostar skattebetalarna 318 kronor per resa

Tågpendeln mellan Boden och Luleå har hittills i år kostat skattebetalarna 318 kronor per resa. "Det är lite lurigt att göra den beräkningen nu under pandemin", säger Mats Aspemo, myndighetschef på Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM.

Norrtåg AB sköter tåganskaffning, underhåll av tåg, banavgifter och bekostar elektricitet. Bolaget har även en liten tjänstemannaorganisation för att sköta detta.

Norrtåg AB sköter tåganskaffning, underhåll av tåg, banavgifter och bekostar elektricitet. Bolaget har även en liten tjänstemannaorganisation för att sköta detta.

Foto: Norr Media

Boden2021-09-12 17:00

Tåg är tre till fyra gånger dyrare att köra per kilometer än buss, men är effektivt när många resenärer ska transporteras samtidigt. Dessutom både snabbare och fossilfritt.

Norrtåg upphandlar utförande av den kollektiva tågtrafiken. Just nu är det Vytåg, som är operatör. De sköter trafiken och tar hand om intäkterna från resandet.

Det går tre turer tur och retur varje dag mellan Luleå och Boden, den så kallade Bodenpendeln.

Det går även tre turer tur och retur per dag mellan Luleå och Haparanda samt tre turer tur och retur mellan Luleå och Kiruna. Två turer tur och retur går mellan Luleå och Umeå.  En del av den sträckan finansieras av Norrbotten.

– Det innebär att det blir 11 möjligheter att åka Luleå – Boden, inte att just den unika sträckan har 11 dubbelturer, uppger Mats Aspemo.

Vad menar du med det?

– Åker du på en tur mellan Luleå och Gällivare så passerar du Boden som station och det räknas in i tidtabellen, som pendel till Boden. Men alla turerna är inte unikt upplagda för att åka fram och tillbaka elva gånger per dag mellan Boden och Luleå.

Regionen marknadsför Bodenpendeln som elva dubbelturer per dag varav tre är unika, totalt 22 turer varav sex är unika, för att människor ska få upp ögonen för den.

– Man försöker lägga turerna så att de går med ett jämnt flöde under dagen. Attraktiva tider är kollektivtrafikens utmaning. Alla vill åka morgon och eftermiddag under ganska korta tidsluckor, säger Mats Aspemo.

Kollektivtrafiken i stort sätt i hela landet är skattefinansierad, bara ett fåtal linjer har kommersiell bärkraft.

Norrtågs budget i år är 39 miljoner kronor.  Av det betalar kommunerna längs bansträckan Luleå – Haparanda fyra miljoner.

– Viktar man den andel mil som körs mellan Luleå och Boden av totalen på 39 miljoner kronor, så blir det ungefär tre miljoner mellan Luleå och Boden.

Tittar man på antalet resenärer som åker med Bodenpendeln kostade varje resa i fjol 219 kronor per resa. Jämför man resandet januari till och med augusti 2020 och 2021 är skattesubventionen per resa 240 respektive 318 kronor.

– Pandemin har slagit hårt på resandeantalet i hela landet. Staten tvingas gå in med miljarder för att stötta den svenska kollektivtrafiken, avslutar Mats Aspemo.

Ett månadskort på Bodenpendeln kostar 1399 för vuxna.

Bodenpendeln

Bodenpendeln sattes igång den 1 april 2019.

Norrtåg AB ägs av de fyra nordligaste länen med 25 procent vardera. I Norrbotten är det Regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM, som äger aktierna. Finansieringen sköts av regionen och RKM avropar finanserna.

Finansiären av tågtrafik är oberoende av antalet resenärer på kort sikt, men på längre sikt påverkas priset om inte operatören av trafiken kan tillgodogöra sig de resenärsintäkter man bedömt att linjen ska ge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!