Boden ska bli bättre på besök och handel
Det var inspirationsdag i Boden på torsdagen. Svensk handel, Boden turism, Bodens kommun och politiker träffades för att diskutera hur Boden ska utvecklas som handels- och besöksort.- Det är jättebra att vi kan hitta medel att kommunicera med, säger Sandra Nilsson från Vacker tass.
Man har också jobbat vidare med en projektplan om hur stadskärnan ska utvecklas och målet är att Boden ska utses till "Årets stadskärna" 2011.
Det senaste steget har varit att samla styrelser och medlemmar i Svensk handel och Boden turism, tjänstemän från kommunen och politiker för att få deras uppfattning i frågan.
- Något som känns extra viktigt är en ökad tillgänglighet med till exempel mera öppettider. Det är också nödvändigt med samarbete mellan handeln och turismen. Vi har samma mål, säger Sandra Nilsson.
Styrka och svaghet
Tidigare i veckan samlades styrelserna, tjänstemän och politiker för att göra en analys under rubriken SWOT. Det står för styrka, svaghet, hot och möjligheter.
- Det handlade om 36 frågor och vi fokuserade på hot och möjligheter, säger Åsa Wikström.
Analysen visade att några styrkor är att det är nära till allt, det finns en gemensam vilja till utveckling och bra utbud av aktiviteter.
Samla resurserna
Hot är bland annat det ekonomiska läget och bristande samverkan.
Inspirationsdagen inleddes med att analysen presenterades och nu hade styrelserna fått sällskap av flera medlemmar. Totalt samlade dagen 40-talet deltagare.
Inspirationsledare var Peter Jeppson, Säljinspiration, och under eftermiddagen spelade man ett attraktivitetsspel med fokus på "Boden som aktiv och attraktiv handels- och besöksort".
- Vi hoppas att dagen ska ge en bra kickoff inför det fortsatta samarbetet. Det är viktigt att vi kan bilda en gemensam organisation med Svensk handel, Boden turism, fastighetsägare och Bodens kommun. Kan vi samla resurserna blir vi också effektivare, säger Åsa Wikström och Toril Johansen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!