Boden Event siktar framåt – med ny vd: "Samarbeta mer"

Boden Event siktar framåt i egen regi med nyanställde vd:n Bo Sandström."Många kanske inte tror att vi lever men det gör bolaget i allra högsta grad trots pandemin", säger Jim Öman, styrelseordförande (S).

Bo Sandström, vd, och Jim Öman, styrelseordförande i Boden Event. "Vårt mål är att marknadsföra Boden Event och även satsa på mässor", säger Jim Öman.

Bo Sandström, vd, och Jim Öman, styrelseordförande i Boden Event. "Vårt mål är att marknadsföra Boden Event och även satsa på mässor", säger Jim Öman.

Foto: Lena Leffler

Boden2021-03-30 16:29

2019 slutade Boden Events förre vd:n Susanne Jonsson och verksamheten flyttades över till kommunens kommunikationsenhet som skötte produktionen och tog betalt för det.

– Det fungerade inte för bolaget att köpa en så stor tjänst av kommunen, drygt 900 000 kronor, och samtidigt inte ha den totala kontrollen", säger Jim Öman, styrelseordförande (S).

Därför har eventbolagets styrelse beslutat att gå tillbaka till den gamla ordningen med egen avlönad vd och personal.

– Vi anställer vd för att vi har utvidgat verksamheten betydligt och vill marknadsföra ordet Boden Event. Att få ut vad vi gör i kommunen är jätteviktigt. Det är också taget ett beslut att alla event ska skötas av vårt bolag och vi har bland annat tagit in mässor för att utveckla verksamheten, säger styrelseordförande Jim Öman.

Bodensaren Bo Sandström får som ny vd 50 000 kronor i månadslön. Han började sin tjänst under februari. Boden Event har också projektanställt Anna-Lena Mårdestam i mars som ska jobba med säljuppdrag och mässor under vdns ledning. Boden Events budget ligger i år på 4,7 miljoner.

– Just nu har jag fyra planerade mässor. Bland annat Load up North och inte minst rekryteringsmässan som vänder sig till länets gymnasieungdomar. Vi måste jobba för att mässorna ska bli av trots pandemin. Det finns ett enormt sug bland besökarna att få träffas och även bland utställare. Det finns inget som slår öga mot öga med folk på mässor, säger vd Bo Sandström.

Han ägde tidigare själv varumärket Loud up North som numera är sålt till Boden Event för 300 000 kronor.

– Jag körde först maskinmässan åt Bodens kommun i eget företag och sedan åt Nolia som anställd. Nu äger Boden Event varumärket och hyr ut arrangemanget till Nolia. Vi har ett avtal som reglerar inkomsterna från mässan sinsemellan. Det är en bra lösning med mindre risk för bolaget, säger Bo Sandström.

Både han och Jim Öman är överens om att bolaget måste jobba på ett annat sätt för att nå ut och lyckas med sina event.

– Det är därför det genomförs förstudier före varje event för att se om det finns intresse och utreda vad besökarna lockas av. Vi ska inte sitta och planera på vår egen kammare. Målet är att samarbeta mer med näringslivet och föreningarna i sta´n vid olika arrangemang, säger vd Bo Sandström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!