Under kvällsöppet arrangerade Norrbottens Media och Företagarna Boden en lådbilstävling där fem företag gjorde upp om förstaplatsen. De tävlande körde två heat var runt en bana mitt på torget där snabbast tid fick högst poäng. Dessutom kunde publiken rösta på den bil som var de tyckte var snyggast.
Lådbilarna som företagen själva snickrat ihop, kom i alla de storlekar, färger och former. Störst bland de tävlande var Bolists orangea fordon.
– Den är väldigt rymlig som du ser. Vi har byggt den av plywood och vanlig furu och det tog väl runt fyra-fem timmar att få ihop den, berättar Roger Olsson.
Det var han som fick sitta i bilen och styra under tävlingen. På grund av storleken var det inte helt enkelt att sicksacka sig runt banan.
– Den är ganska tungknuffad också, skrattar Roger.
Desto snabbare gick det för kvällens segrare; Crossfit Boden. Företagets svarta lilla lådbil var utsmyckad med en skivstång och vikter – och det var just detta som hela bygget utgått ifrån.
– Det var viktigast för oss att få in skivstången, så det var grundidén. När vi byggt ihop den första gången stegrade den sig hela tiden så då var det bara att göra om och göra rätt. Men nu har vi fått till det, säger Elin Strömblad.
Vad säger du om konkurrensen?– Det är många fina bilar här. Vår är kanske inte snyggast – men den är snabb som bara den.
Och bevlisligen var den snabbast av alla. Men strax efter Crossfit, på en ärofylld andraplats, kom Rondellens Bil med Jonathan Henriksson i förarsätet.
– Det är min pappa som byggt den här bilen. Jag har haft den sedan jag var nio så jag har kört den mer än en gång om man säger så, förklarar han.
Detog gjorde även Alf Wennskog och Göran Ahlström från kultur-, fritids- och ungdomsnämnden i Boden. Deras bil var försedd med såväl tuta som brandsläckare – för säkerhetsskull.
– Man vet aldrig vad som kan hända. Den är byggd på tillgänglighetsprincipsen – med rullstolschassi och så är det lite delar från en gräsklippare, säger Alf Wennskog.
En av deltagarna var en van förare som till vardags tävlar i folkrace – nämligen Skospecialistens Nathalie Berggren.
– Det här är lite annorlunda. Dels styr man inte på samma sätt och dels är bilen uppenbarligen mycket mindre, skrattar hon och tillägger:
– Men det här var faktiskt jättekul det också.