Han är trafiksäkerhetschef på Norrbottens regemente och är medveten om att det upplevs som buskörning med bandvagn, särskilt bandvagn 410 låter mycket.
– Det beror på att de går med höga varv. Hastigheten är inte hög, men det låter så. De äldre, bandvagn 206 och 208, kan inte köra fortare än 50 kilometer.
Förutom I 19 utbildar även A 8 värnpliktiga förare och logistikskolan i Skövde genomför en instruktörskurs på bandvagn i Boden.
Som en naturlig följd av att antalet värnpliktiga blir fler ökar antalet som utbildas till förare på bland annat hjullastare, bandvagn, lastbil, stridsfordon 90 och stridsvagn 122. I år är det ungefär 300 värnpliktiga, som går förarbevisutbildningen på I 19, enligt Ingemar Henriksson.
De lär sig hantera fordonet i terräng, på landsväg och i stadstrafik. Försvarsmakten får utbilda förare i kollektiv utbildning, vilket innebär att eleven inte alltid har en körlärare vid sin sida.
– Det finns ett antal lärare ute på sträckan de kör. De ska hinna med att åka tillsammans med varje elev en gång på för- och eftermiddagen. Vi får även utbilda förare på en högre behörighet än de har civilt. Har de B-körkort får de köra tung lastbil med förarbevis när de är godkända, säger Ingemar Henriksson.
Förarutbildningen inleds inne på militärt övningsområde. Efter grundläggande körutbildning kontrolleras att de är redo att köra på stan.
För att få förarbevis måste eleverna uppnå Försvarsmaktens logistik- och motorskolas utbildningsmål. Förutom att stadskörning ingår i kursplaner och styrdokument visar konflikter i omvärlden, inte minst i Ukraina, ett stort inslag av krig i stadsmiljö.
– Vi kommer att transportera oss på landsvägar, även mellan övningsplatser, och då måste vi ha lärt soldaterna att framföra fordonen på ett säkert sätt i civil trafik.
Ingemar Henriksson poängterar, att de enskilda soldaterna de utbildar har betydligt mer körning jämfört med civil körskola.
– Under förarutbildningen kör vi på förutbestämda slingor. De får inte köra fritt i hela Boden. Allt är uppstyrt, så det finns inte så mycket utrymme för egna initiativ.
Vid kvällstjänst upphör körningen kring klockan 20 och under stadskörningen genomförs inga övningsdygn.
Avvikelser rapporteras. Det kan hända att någon gör en missbedömning, men det händer knappt några olyckor, uppger Ingemar Henriksson.