NSD har tidigare berättat om kritken mot Volvo efter det stora eventet som biltillverkaren hade vid Björnträsket i februari och mars. Bland gästerna fanns bland andra motorjournalister från hela världen som hade möjlighet att testköra den nya modellen EX30.
Peter Engström, delägare i Storklinten och styrelseledamot Arctic Bath, var huvudansvarig för isbanorna och kontakten med markägare och rennäringen. Han beskriver kritiken som direkt felaktig.
– Jag har varit till platsen under veckan och tittat hur det ser ut. Det fanns lite skräp och några stockar på marken, men den stora nedskräpningen består av ölburkar och flaskor från folk som varit där under somrarna och som nu har tinat fram, säger Peter Engström.
Han tillägger att man från arrangörshåll kommer att återställa platsen i ursprungsskick, oavsett om det till viss del är nedskräpning av någon annan.
– Det är en självklarhet att vi städar upp efter oss, det ingår i vår uppgörelse med såväl markägare som med Volvo. Det kommer att se minst lika bra ut som det gjorde före eventet.
För att kunna genomföra eventet upprättades ett arrendeavtal med markägarna, berättar Peter Engström.
– Markägarna är, precis som vi, mån om sina relationer med byborna och rennäringen och kommer också vara intresserade av hur det ser ut där när vi är klara.
Eventet innebar ett stort antal besökare på Tree Hotel och Arctic Bath. Storklintens uppdrag handlade i huvudsak om att anlägga en isbana på Björnträsket.
Peter Engström beskriver eventet som lyckat och känner sig säker på att det kommer att komma fler förfrågningar om liknande arrangemang i Bodens kommun.
– Det finns ett stort intresse av att genomföra sådana här event i vår landsända. Arjeplog, Arvidsjaur, Jokkmokk och Kiruna är ju sådana platser. Även i Luleå har det genomförts vid olika tillfällen men i våra trakter har det ännu inte gjorts så mycket.
Kommer ni jobba aktivt för fler liknande event?
– Vi jobbar inte aktivt så utan vi har våra skyltfönster Arctic Bath och Tree Hotel som är superviktiga för att få besökare till vår region. Det är de som är vår magnet till området. Storklinten är orienterad mot ett annat kundsegment men kan hjälpa till med till exempel snö och is.