Anna-Greta Boström, 18 Är, gÄr andra Äret pÄ livsmedelsprogrammet i LuleÄ. Sedan i mars har hon studerat hemifrÄn.
â NĂ€r jag först fick beskedet blev jag chockad, berĂ€ttar hon.
Eftersom hon lÀser en yrkesförberedande utbildning med en stor del praktiskt arbete undrade hon hur det skulle fungera.
â Jag blev orolig att jag skulle behöva jobba under sommarlovet. Det var en stor ovisshet.
Hon bor i en lÀgenhet i Boden. Hennes lillasyster gÄr ettan i gymnasiet, sÄ hon pluggar ocksÄ hemifrÄn, likasÄ arbetar hennes mamma hemifrÄn och denna vecka har hennes pappa ledig vecka.
â Man brĂ„kar ju mer nĂ€r man Ă€r hemma hela tiden för att man Ă€r sĂ„ tĂ€tt inpĂ„ varandra. Jag Ă€r dessutom den enda i klassen som bor i Boden, sĂ„ jag har tappat mycket av det sociala. Man behöver ju trĂ€ffa jĂ€mnĂ„riga.
Endast en gÄng varannan vecka Äker hon till LuleÄ och för att ha lektion i bageri i en liten grupp pÄ tre elever. NÄgon skollunch serveras inte.
Den hÀr terminen lÀser hon svenska, naturkunskap, historia och bageri. Eftersom gymnasielever lÀser kurser som i regel avslutas efter ett lÀsÄr sÄ kommer hon att fÄ flera slutbetyg just i Är.
Trots att hon saknar kompisarna tycker hon att det har gÄtt bra efter omstÀndigheterna. Det var svÄrast i början.
â Jag visste inte hur jag skulle lĂ€gga upp allting. NĂ€r du pluggar hemma Ă€r det som att du aldrig lĂ€mnar skolan och det var stressande. I skolan har man lektion och nĂ€r den Ă€r slut fĂ„r man ett miljöombyte. Men nu har jag hittat rutinerna.
De arbetar i ett digitalt Internetbaserat lÀrosystem som heter Teams. En lÀrare ringer upp gruppen nÀr det Àr dags för lektion, för nÀrvaro, har genomgÄng och berÀttar vad de ska göra. Det finns en videofunktion sÄ att alla kan se varandra. Sedan fÄr de jobba sjÀlva, men de kan ta kontakt med lÀraren om de behöver hjÀlp. De kan ocksÄ ha prov och lÀxförhör pÄ distans.
â Det handlar mycket om eget ansvar.
Problemet Àr att mÄnga skolor i Sverige anvÀnder Teams, inte bara i LuleÄ.
â Det blir överbelastat och laggar, sĂ„ att vi inte hör lĂ€rarna och pĂ„ vissa datorer stĂ€ngs programmet. Det tar vĂ€ldigt mycket tid och energi.
Men det finns ocksÄ fördelar med distansundervisning.
â Jag bor ju i Boden och kan aldrig gĂ„ hem pĂ„ hĂ„ltimmarna som de andra och jag brukar ha vĂ€ldigt tidiga morgnar i vanliga fall. Nu kan jag sova lĂ€ngre och kĂ€nner mig mer utvilad.