Anna-Greta gÄr gymnasiet hemma under pandemin

För mÄnga gymnasieungdomar förÀndrades tillvaron radikalt nÀr FolkhÀlsomyndigheten gick ut och föresprÄkade distansundervisning.

Anna-Greta Boström i Boden Àr en av alla
gymnasieungdomar som pluggar hemifrÄn pÄ distans just nu.

Anna-Greta Boström i Boden Àr en av alla gymnasieungdomar som pluggar hemifrÄn pÄ distans just nu.

Foto: Ulrika VallgÄrda

Boden2020-05-12 11:30

Anna-Greta Boström, 18 Ă„r, gĂ„r andra Ă„ret pĂ„ livsmedelsprogrammet i LuleĂ„. Sedan i mars har hon studerat hemifrĂ„n. 

– NĂ€r jag först fick beskedet blev jag chockad, berĂ€ttar hon.

Eftersom hon lÀser en yrkesförberedande utbildning med en stor del praktiskt arbete undrade hon hur det skulle fungera.

– Jag blev orolig att jag skulle behöva jobba under sommarlovet. Det var en stor ovisshet.

Hon bor i en lÀgenhet i Boden. Hennes lillasyster gÄr ettan i gymnasiet, sÄ hon pluggar ocksÄ hemifrÄn, likasÄ arbetar hennes mamma hemifrÄn och denna vecka har hennes pappa ledig vecka.

– Man brĂ„kar ju mer nĂ€r man Ă€r hemma hela tiden för att man Ă€r sĂ„ tĂ€tt inpĂ„ varandra. Jag Ă€r dessutom den enda i klassen som bor i Boden, sĂ„ jag har tappat mycket av det sociala. Man behöver ju trĂ€ffa jĂ€mnĂ„riga.

Endast en gÄng varannan vecka Äker hon till LuleÄ och för att ha lektion i bageri i en liten grupp pÄ tre elever. NÄgon skollunch serveras inte.

Den hÀr terminen lÀser hon svenska, naturkunskap, historia och bageri. Eftersom gymnasielever lÀser kurser som i regel avslutas efter ett lÀsÄr sÄ kommer hon att fÄ flera slutbetyg just i Är.

Trots att hon saknar kompisarna tycker hon att det har gÄtt bra efter omstÀndigheterna. Det var svÄrast i början.

– Jag visste inte hur jag skulle lĂ€gga upp allting. NĂ€r du pluggar hemma Ă€r det som att du aldrig lĂ€mnar skolan och det var stressande. I skolan har man lektion och nĂ€r den Ă€r slut fĂ„r man ett miljöombyte. Men nu har jag hittat rutinerna.

De arbetar i ett digitalt Internetbaserat lĂ€rosystem som heter Teams. En lĂ€rare ringer upp gruppen nĂ€r det Ă€r dags för lektion, för nĂ€rvaro, har genomgĂ„ng och berĂ€ttar vad de ska göra. Det finns en videofunktion sĂ„ att alla kan se varandra. Sedan fĂ„r de jobba sjĂ€lva, men de kan ta kontakt med lĂ€raren om de behöver hjĂ€lp. De kan ocksĂ„ ha prov och lĂ€xförhör pĂ„ distans. 

– Det handlar mycket om eget ansvar.

Problemet Ă€r att mĂ„nga skolor i Sverige anvĂ€nder Teams, inte bara i LuleĂ„. 

– Det blir överbelastat och laggar, sĂ„ att vi inte hör lĂ€rarna och pĂ„ vissa datorer stĂ€ngs programmet. Det tar vĂ€ldigt mycket tid och energi.

Men det finns ocksÄ fördelar med distansundervisning.

– Jag bor ju i Boden och kan aldrig gĂ„ hem pĂ„ hĂ„ltimmarna som de andra och jag brukar ha vĂ€ldigt tidiga morgnar i vanliga fall. Nu kan jag sova lĂ€ngre och kĂ€nner mig mer utvilad.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!