Till KO uppger företaget den 27 november att 88 ärenden kommit dem tillhanda och efterlyser resterande 24 stycken hos myndigheten. Enligt kundtjänstchefen är 71 ärenden lösta, 10 är pågående och 36 har inte kontaktat Open Infra. 51 ärenden handlar om erbjudande om nät- och serviceavgift som man gick ut med tidigare i fjol.
Bakgrunden till erbjudandet var att alla avtal innan oktober 2015 saknade nät- och serviceavgift i sina avtalsvillkor. Enligt KO ger brevet ett intryck av att vara en faktura där konsumenten har ett betalningskrav mot sig och där fordringsägaren kräver betalning. Open Infras svar är att man kommer inte att göra något liknande utskick igen.
14 av anmälningarna handlar om frånträde av avtal under pågående fiberleverans efter 24 månader. Resten rör enskilda ärenden som driftsättningsfel, erbjudande via sms och öppettid i kundtjänst.
– Vi har skrivit om de allmänna villkoren till att bli mer kundvänliga och tydliga och har i dag en svarstid i kundtjänst på cirka en dag för ett första svar och en ärendelösningstid på cirka en vecka.
ARNS ärenden är med anledning av de äldre villkoren, enligt Alenberg.
– Jag skulle säga att bolaget inte är sig likt sedan KOs första meddelande om att påbörja ett tillsynsärende. Vi har gjort ett stort arbete. Ingen ska känna oro för att Open Infra bygger fiber i deras kommun.