Det blev en tuff start på en tuff dag på fjället.
Starten gick vid foten av slalombacken och banan gick rakt uppför backen mot den första gemensamma kontrollen.
De som anmält sig till Bamm 70 kilometer fick förstås en extra kämpig fortsättning. Deras bana var osedvanligt jobbig i år.
- Det är den tuffaste bana vi någonsin har haft, både när det gäller sträckning och höjdskillnad. De ska över motsvarande två Kebnekaise på de två dagarna, säger tävlingsledaren Anders Morell.
Redan första dagen skulle de forcera Kårsaglaciären med toppar på över 1 400 meters höjd.
Efter händelsen i onsdags då Jonas Larsson från Luleå förolyckades samband med träning var säkerheten ännu mer i fokus.
Tog sent beslut om svår etapp
Arrangörerna har placerat ut bergsguider på glaciären för att alla ska ta sig fram på ett tryggt och säkert sätt. Det var också oklart in i det sista om höghöjdsmomentet över huvud taget skulle tas med.
- Vi bestämde oss klockan fem på morgon. Det som avgör är att det blir ett stabilt väder under hela dagen, säger Anders Morell.
Innan starten satt David Nilsson från Linköping och Lars Jakobsson och studerade kartan och spekulerade i hur dagen skulle te sig.
De är gediget grundtränade från sina jobb inom Försvarsmakten och har också en idrottsbakgrund som modern femkampare respektive orienterare.
Vad blir den stora utmaningen?
- Den består nog mest i att klara höjdmetrarna och få knäna att hålla. Det är utför som är det tuffa. Mjölksyra har man käkat förut, säger David Nilsson.
Lars Jakobsson var med vid mötet i torsdags då en tyst minut hölls för Jonas Larsson.
Mötet blev samtidigt en påminnelse om att det kan sluta riktigt illa även för en vältränad orienterare om olyckan är framme och man har maximal otur.
312 par är med i leken
- Det finns alltid risker. Man har med det i bakhuvudet, även om man inte får låta det bli en grej, säger Lars Jakobsson.
Två som har varit med länge är bröderna Mathias Hugo och Johan Esberg från Kiruna som inte såg några riktiga svårigheter på kartan.
- Egentligen inte. Det är möjligen fler höjdmeter första dagen. Men det är första stigningen som är värst innan man är i gång, säger Mattias Hugo.
De 312 paren fick som sagt upp värmen ganska snabbt efter starten. Kanske var det sista gången som startfältet är så stort.
- Jag är avgående tävlingsledare, men om jag får ha ett ord med så sätter en gräns på kanske 250 lag. Då kan vi garantera att det blir en kvalitetstävling, säger Anders Morell.