I Bengt och Hans arbetsuppgifter ingår att ta hand om överkörda renar längs norra Norrbottens järnvägsspår.
Under jourveckan är de redo att åka ut när som helst på dygnet för att spåra skadade djur för avlivning eller ta hand om dödade. De arbetar med banunderhåll åt VR Track, en av Trafikverkets entreprenörer.
Ofta spårbundet
Med loket på tomgång utanför fikarummet tar de en kopp kaffe innan det bär iväg. Men då ringer telefonen. En renskötare i närheten av olycksplatsen har hittat renarna som ligger nära en farbar väg. Loket ställs tillbaka, det blir bil istället.
- Han hade varit tvungen att avliva en, de andra ligger nära vägen. Vad skönt, då slipper vi loket, säger Härkäniemi. Diesellok till Gällivare hade annars varit en skumpig och högljudd resa på 2-3 timmar. Minst.
För det mesta är det nödvändigt att åka spårbundet eftersom det rör sig om väglöst land söder om Kiruna. Den här gången blir det en timme i bilens komfort istället.
Letar öronen
Väl på plats vid spåret nära Mellanområdet i Gällivare kan man snabbt konstatera att ingen avlivning kommer att behövas. Snön vid rälsen är färgad röd längs en sträcka på 100 meter och efter spåret ligger delar av renarna utspridda.
För att samebyarna ska kunna få ersättning för trafikdödade renar måste öronen hittas.
Bengt och Hans jobbar snabbt och metodiskt längs rälsen. Det som är kvar av renarna kastas av spåret och får tas om hand av naturen. Så, ett renhuvud. Med kniv skärs öronen av.
- Det är ju inte det roligaste man kan göra, det här. Men det måste göras, konstaterar Hans Björnström.
Lidande ska undvikas
I bilen på väg tillbaka mot Kiruna tar Hans fram datorn för att rapportera in fynden från dagens olycka. I kylan ett par kilometer norr om Gällivare lyckades de ta reda på ett och ett halvt par renöron, trots det som måste ha varit en riktigt kraftig smäll.
Enligt djurskyddslagen ska allvarligt skadade djur avlivas så snart som möjligt för att förkorta lidandet. Både Hans och Bengt är jägare och använder sina privata vapen i tjänsten när det är nödvändigt.
- Ibland kan de få ligga i flera timmar och lida innan man hinner fram, på så sätt är det nästan bättre att det går som det gjorde idag, säger Hans Björnström.
- Värst är det nog ändå på sommaren när dräktiga renar blir påkörda, säger Bengt Härkäniemi.
Samebyarna identifierar
Väl tillbaka på VR Tracks kontor på Lokstallsområdet ska öronen paketeras i påsar för att sedan läggas i frysen, sorterade efter var olyckan inträffat.
Ungefär en gång i veckan kommer företrädare från de olika samebyarna och hämtar öronen för identifikation.
Det tidigare livliga fikarummet är öde medan Hans Björnström tar fram en stor pärm och slutför pappersarbetet. På väggen bakom honom hänger bilder på före detta kollegor med avlivade rovdjur - ett lodjur, en stor örn.
- Nu är det bara åka hem, kolla på tv och käka något, säger Hans.
- Och vänta på nästa samtal, fyller Bengt i.