– Det verkar som att vi lämnat in var sin ansökan. Om vi hade lämnat in en gemensam ansökan hade vi nog haft störst chans, säger han.
Att Luleå var med i matchen kom som en överraskning för många – men inte Andersson.
– Nej, jag har anat att de var med också. Det är väl bra att regionen fortfarande är med.
Varför har det blivit så att ni varit öppna med er ansökan medan Luleå mörkat sin?
– Det får du fråga dem om. Vi jobbar väl på olika sätt. I Boden tror vi på öppenhet och transparens.
Läs mer: Luleå kan snuva Boden på batterifabrik
Inge Andersson är besviken men tror ändå på fler chanser i framtiden.
– Det är klart att vi hade hoppats på det här, men jag är säker på att det kommer fler tåg. Behovet av elintensiv industri är stort, säger han.
Boden hade ett område redo nära ställverket i Svartbyn.
– Jag tror fortfarande att vi varit det bästa stället. Det finns ingen annan plats som erbjuder det vi har. Ställverket är ett guldägg som väntar på att bli uppskalat.
Den batterifabrik som planeras av Northvolt väntas bli Europas största och generera uppemot 3000 jobb där den etableras.
Besked väntas till sommaren. Ett tiotal orter är aktuella fortfarande, bland annat Luleå. Första spadtaget ska tas 2018. Produktionen ska komma igång 2020 och fabriken ska vara helt färdigställd 2023.