Luleås samarbetsavtal med Austin är ett av få i världen som har samarbetsavtal med Austin som med sina knappa 900 000 invånare är den snabbast växande staden i USA.
Nu är besöket över och det var ett nöjt kommunalråd som på onsdagsmorgonen satte sig på planet västerut, först till San Francisco och därefter vidare till Seattle. Med på den resan är också Matz Engman, vd Luleå Näringsliv.
– Vi har haft en rad olika möten och det finns möjliga spår att fördjupa. Det som uppmärksammades här var ”Ice music” i Luleå, där finns det ett stort intresse här i Austin.
Austin kallar sig själv för ”Live musiccapital of the world” och här finns musikprojektet ”House of songs” som ska samarbeta med ”Ice music”.
Delegationen har också träffat nyckelpersoner i stadshuset och gjorde ett studiebesök på Texas University, ett universitet med mycket gott namn och Troy Campbell, som grundade ”House of songs”.
När övriga åkte hem till Luleå så fortsatte alltså Niklas Nordström och Matz Engman västerut.
I San Francisco ska Facebooks huvudkontor besökas liksom fordonsfabriken Tesla som tillverkar fordon som drivs med el.
I Seattle blir det rena familjefesten för Niklas Nordström. Där ska han träffa en del av sin släkt.
1887 utvandrade John W Nordström från Alvik till USA som 16-åring och i början av förra seklet startade han och en kompanjon det som i dag är varuhuskedjan Nordstroms som har 270 butiker över hela USA och Kanada och som kan liknas vid NK här i Sverige.
Kan du få dina släktingar att bygga ett varuhus i Luleå också?
– (skratt) Nja, det är inte så troligt men jag hoppas att jag kan få dem intresserade av att återknyta kontakten sin gamla svenska hemort, Grundaren John W Nordström var kusin med min farfars far och nu är det fjärde generationen Nordstrom som driver företaget. Där får vi se vad som kan hända.
De som åkte till Austin var Niklas Nordström, Anna Degerman, tillväxtchef, Håkan Wiklund, internationell samordnare, Matz Engman, Åke Broström, kulturchef, Camilla Bondareva, vd Visit Luleå, Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor LTU, Inger Edel Pedersen, vd Norrbottens Handelskammare och Karin Klockare Järlström, projektledare på Yours kommunikationsbyrå.