Han tycker att Nextjet hanterat bagageproblemet på ett acceptabelt sätt.
– Det försvinner en del bagage. Förrförra veckan försvann det till exempel ganska mycket. Men när de inte kan ta med allt på sina plan ser de till att det körs ut i efterhand. Det stora problemet som jag ser det är punktligheten. Den är inte bra. Men de har även problem med regulariteten. Vi följer dem också noggrannt, säger Håkan Jacobsson.
Problemen började i höstas – men har fortsatt under vintern.
Och enligt Håkan Jacobsson har Nextjet mycket kvar att göra.
– Det finns fortfarande brister. De har satt in ett nytt plan till Gällivare, och det hoppas vi ska lösa problemen de haft där. Och vi får se om det gör det möjligt för dem att lösa problemen i Arvidsjaur också, eller om de behöver sätta in mer resurser. Vi har gått igenom allt med dem och begärt en åtgärdsplan, säger han.
Vidare bekräftar han att Trafikverkets kravspecifikation kommer att ses över inför den kommande upphandlingen.
– Våra möjligheter att påverka är begränsade då de flyger kommersiellt. Men vi kommer att göra en del förändringar för att öka kvaliteten. Reglerna som de omfattas av kommer att skrivas om. Precis som kravspecifikationen som ingår i upphandlingen. Kraven kommer alltså att öka. Och om de vill fortsätta ha hand om trafiken kommer de att behöva leva upp till dem. Vilket inte är säkert att de klarar, säger Håkan Jacobsson.