Stort ras – Nextjet kritiseras

Resenärerna sviker Arvidsjaurs och Gällivares flygplatser. Nu får flygbolaget Nextjet svidande kritik. "Om inte de löser sina problem kommer vi tappa ännu fler resenärer", säger Ralf Lundberg som är verkställande direktör på Arvidsjaur flygplats.

Ralf Lundberg har förståelse för att många resenärer tröttnat Nextjet. "Jag hade reagerat likadant om jag rest någonstans och fått vänta så länge på mitt bagage", säger han.

Ralf Lundberg har förståelse för att många resenärer tröttnat Nextjet. "Jag hade reagerat likadant om jag rest någonstans och fått vänta så länge på mitt bagage", säger han.

Foto: Emma Eriksson/Göran Westerlund

Arvidsjaur/Gällivare2018-01-19 19:38

Arvidsjaur flygplats hade 3 400 resenärer mindre under 2017 än året innan.

– Det innebär att vi var nere på 31 000 resenärer förra året, säger Ralf Lundberg.

Han tror det beror på att resenärerna har fått nog av Nextjet. Vilket han har full förståelse för.

– Planen har inte gått som de ska. Nextjet har haft mycket problem med tekniken. Men det har varit problem bagaget också. De har flera gånger fått lämna allt bagage för att klara maxvikten. Vilket inneburit att det fått flygas eller köras hit i efterhand. Så det har kunnat dröja flera dagar innan resenärerna fått sina grejer, säger han.

Han är orolig för att man ska tappa ännu fler resenärer till flygplatserna i Luleå och Skellefteå.

– Vi vet att många resenärer väljer att flyga därifrån i stället trots avståndet och väglaget, säger han.

De har haft flera möten med Nextjet de senaste månaderna.

– De har sagt att de ska lösa problemen. Men än så länge har vi inte sett någon större förbättring. Och jag tror faktiskt inte att de kan det, säger Ralf Lundberg.

Han tycker inte att Trafikverket har gjort tillräckligt.

– De har inte kontrollerat om Nextjet klarar av kraven som finns i deras avtal. Men efter vad jag har förstått kommer kravspecifikationen att skärpas inför upphandlingen som ska vara klar i januari 2019, säger han.

Tidigare låg Nextjet två månader efter med betalningarna.

– De betalar som de ska nu. Men tidigare har tendensen varit att det gått bra ett tag och att de sedan börjat släpa efter med betalningarna igen. Och jag är faktiskt lite orolig, säger Ralf Lundberg.

Han gör inte någon hemlighet av att man gärna ser att något annat bolag tar över trafiken när avtalet med Nextjet går ut 2019.

– Jag kan inte säga något annat än att vi hoppas på det, säger han.

Flygplatsen i Gällivare tappade enligt flygplatschefen Michael Gustafsson 9 000 resenärer under 2017.

– Året innan hade vi 36 000 resenärer, säger Michael Gustafsson.

Han bekräftar att Nextjet betalar sina fakturor i tid nu. Men i övrigt är han fåordig när det gäller flygbolaget.

– Vi har inte så mycket att säga till om. Det är Trafikverket som upphandlar trafiken. Vi har egentligen bara att förhålla oss till det de bestämmer. Men visst har det varit problem med regulariteten och tidhållningen. Och det är förstås inte bra. Det minskande antalet resenärer indikerar ju också att resenärerna inte är nöjda, säger han.

Flygbolagets presschef, Henning Lindberg, förnekar inte att man har haft problem.

– Vi kan bara beklaga det, säger han och fortsätter:

– Men vi har tagit tag i problemen. När det gäller det där med bagaget har vi vidtagit åtgärder, och nu ska vi kunna ta med allt på våra plan. Vi har också förbättrat vår reservkapacitet för att inte behöva ställa in några turer. Förseningarna beror inte på oss, utan på våra underleverantörer. Men vi arbetar hårt för att lösa det och alla andra problem och anser oss vara på god väg.

Han meddelar också att flygbolaget har för avsikt att delta i den kommande upphandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!