– Ett mycket tråkigt och beklagligt besked, säger Rickard Carstedt (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten, i ett pressmeddelande.
Beskedet kommer endast en månad efter att regeringen fastställde att Skanska har ensamrätt till tågbanan, som varit nedlagd sedan 1990.
Planerna på att använda den sju mil långa sträckan för tågstester föddes 2013 efter initiativ av Arvidsjaurs kommun och Skellefteå kommun. 2020 fattade Trafikverket beslut om att upplåta sträckan till Skanska, vilket fastställdes av regeringen i januari i år.
Fyra miljarder kronor skulle investeras för att rusta upp banan och möjliggöra tester av tåg och järnvägsutrustning i kallt klimat. Förhoppningen var att börja använda anläggningen om fem år.
Men Skanskas besked kastar en skugga av osäkerhet över hela projektet, som Rickard Carstedt beskriver som ett unikt tillfälle för den europeiska tågindustrin att testa ny teknik i vinterklimat.
– Projektet skulle generera många arbetstillfällen på orter där avflyttningen är stor. Vi fortsätter att undersöka nya möjligheter till finansiering och hoppas att någon annan aktör vill ta över projektet, säger han.
Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, säger att hoppet fortfarande lever:
– Viktigt att komma ihåg är att projektet fortfarande är högintressant, där såväl Sverige som EU planerar för ännu större satsningar för att i framtiden möjliggöra en ökad flytt av gods- och persontrafik från väg till spår.