Den första larmrapporten skickades ut via SOS Alarm klockan 12:34. I larmrapporten stod det att ett flyghaveri hade inträffat vid Arvidsjaurs flygplats. Koden var satt som röd – den mest allvarliga graden.
Men något var lurt med larmet. Vid en närmare titt på koordinaterna för olycksplatsen skulle ett av planen ha kraschat i havet halvvägs till Svalbard.
Förvirringen blev sedan total. Flygledningen på Sjöfartsverket hade nåtts av larmet men de förstod att det var ett falsk larm.
– Det är ett felaktigt larm som är orsaken. Flygplatsen är stängd så det är ingen som förstår någonting, säger Stefan Johansson, flygledare vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, JRCC.
SOS Alarm och räddningstjänsten började undersöka vad felet berodde på.
Vid klockan 13 kunde Ralf Lundberg, Vd på Arvidsjaurs flygplats, ge svaret.
– Televerket (Telia, reds anm.) är här och håller på med ett jobb och de har råkat skada en kabel som kortslöt. Därmed så skickades det iväg en massa heverilarm. Men de håller på att laga kabeln nu så det ska nog vara avhjälpt inom en timme.
Samtliga haverilarm hade avsändare och känd haveriplats "Arvidsjaurs flygplats" men koordinaterna på ett av larmen ledde till en plats i norra ishavet, halvvägs till Svalbard?
– Ja, det är ju inte så rimligt, avslutar en trött Ralf Lundberg.
Larmen om flygfel följer en skala, där ”grön plan” innebär fara för haveri. ”Gul plan” innebär förmodat haveri med okänd haveriplats och ”röd plan” innebär ett bekräftat haveri med känd haveriplats.