Hon bekrÀftar att SSAB-larmet först prioriterades som en tvÄa.
â Jag kan inte gĂ„ in pĂ„ detaljer om hur bedömningen gjorts eller vilka detaljer som framkommit i larmsamtalet, sĂ€ger Sarah Hummerdal och hĂ€nvisar till patientsekretess.
Ambulansen var pÄ vÀg till SSAB frÄn Boden men Äkte pÄ ett annat larm, som fÄtt prio 1. NÀr SSAB-olyckan uppgraderades fanns ingen ledig ambulans.
â NĂ€r hĂ€ndelserna utvecklades gjordes en ny prioritering till prio 1. NĂ€r vi gör en bedömning sĂ„ följer vi lĂ€get och ser om situationen förĂ€ndras och om det krĂ€vs en ny bedömning. Det bygger pĂ„ information som framkommer i samtalet, sĂ€ger Sarah Hummerdal.
Ăr det SSAB:s beskrivning som har föranlett att det blev prio tvĂ„ eller kan larmoperatören ha missuppfattat allvaret?
â Jag kommer inte att gĂ„ in pĂ„ vad som framkom i den initiala informationen som kom till oss. Det Ă€r den bedömning som gjordes och nĂ€r vi tittar pĂ„ hĂ€ndelsen sĂ„ bedömer vi att det Ă€r en korrekt hantering utifrĂ„n de rutiner som finns.
SÄ SOS alarm tycker inte att det var fel att bedöma det som ett prio 2-larm?
â Initialt bedömdes det som ett prio 2 och sedan Ă€ndrades den prioriteringen. Enligt de rutiner som finns sĂ„ ser det korrekt ut nĂ€r vi tittar pĂ„ Ă€rendet. Det Ă€r det jag kan sĂ€ga i nulĂ€get, sĂ€ger Sarah Hummerdal.
Vi har begÀrt att fÄ ta del av det inspelade larmsamtalet, eller en transkription dÀr kÀnslig patientinformation maskerats, men fÄtt nej av SOS alarm.