Det var i samband med ett panelsamtal pÄ Kulturens hus som representanter frÄn gymnasieskolorna i PiteÄ och LuleÄ berÀttade om hur de jobbar för att förebygga hedersrelaterat vÄld. Rektorn Linda Ström konstaterade att det krÀvs utbildning och kunskap för att upptÀcka nÀr en elev kan befinna sig i riskzonen.
â Det gĂ€ller att fĂ„ pĂ„ sig de hĂ€r "glasögonen" för att över huvud taget kunna upptĂ€cka det, sĂ€ger hon.
PÄ Strömbackaskolan i PiteÄ har man tagit fram en checklista som lÀrare kan anvÀnda sig av för att fÄ vÀgledning i hur de ska agera om de misstÀnker att en elev utsÀtts för hedersförtryck.
â Det kan vara saker som man inte annars tĂ€nker pĂ„, till exempel att en 17-Ă„rig elev alltid blir hĂ€mtad frĂ„n skolan, sĂ€ger Linda Ström.
Hon höjer ocksÄ ett varningens finger för att nÀr det handlar om hedersförtryck ska skolan absolut inte göra som den alltid annars gör, nÀmligen kontakta vÄrdnadshavarna.
â Det kan bli vĂ€ldigt, vĂ€ldigt farligt, sĂ€ger Linda Ström.
LÀraren Eva Nordmark, som undervisar i svenska som andrasprÄk, berÀttar att hon alltid försöker fÄ kontakt med den berörda eleven om den inte kommer till skolan.
â Man fĂ„r försöka höra sig för, kolla med kompisarna, ringa, skicka sms och kolla lĂ€get med eleven, sĂ€ger Eva Nordmark.
BÄde hon och LuleÄlÀraren Ida Olsson har varit med om att elever försvunnit. Plötsligt har de ÄtervÀnt till hemlandet.
â En sak som man kan vara uppmĂ€rksam pĂ„, som blev extra tydligt under pandemin, det Ă€r om en elev ska skaffa ett pass. DĂ„ kan det vara bra att stĂ€lla mĂ„nga frĂ„gor, sĂ€ger Ida Olsson.
Hon som Àr lÀrare i naturkunskap har tillsammans med en kollega, som undervisar i samhÀllskunskap, under flera Är haft ett stort fokus pÄ hederskultur i undervisningen. Och hon berÀttar att intresset bland eleverna Àr stort.
â Vi har skapat ett arbetssĂ€tt dĂ€r vi samordnar vĂ„ra kurser sĂ„ att eleverna fĂ„r arbeta med heder som tema i bĂ„da Ă€mnena. En del av det arbetet Ă€r ocksĂ„ att skapa en handlingsplan för eleverna. De fĂ„r lĂ€ra sig hur de kan upptĂ€cka att en kompis kan vara utsatt, samtidigt som de fĂ„r diskutera och lĂ€ra sig hur de kan agera för att hjĂ€lpa kompisen, sĂ€ger Ida Olsson.