Skolan vill stoppa hedersförtrycket

Upp till en tredjedel av alla utlandsfödda unga i Sverige kan leva under hedersförtryck. Gymnasieskolorna i LuleÄ och PiteÄ har intensifierat sitt arbete med att förebygga hedersvÄld. "NÀr man vÀl fÄr pÄ sig de hÀr 'glasögonen' ser man hur mycket det finns att jobba med", sÀger rektorn Linda Ström.

Eva Nordmark, lÀrare i svenska som andrasprÄk, Strömbackaskolan PiteÄ.

Eva Nordmark, lÀrare i svenska som andrasprÄk, Strömbackaskolan PiteÄ.

Foto: Frida Enberg

LuleÄ2021-11-25 10:32

Det var i samband med ett panelsamtal pĂ„ Kulturens hus som representanter frĂ„n gymnasieskolorna i PiteĂ„ och LuleĂ„ berĂ€ttade om hur de jobbar för att förebygga hedersrelaterat vĂ„ld. Rektorn Linda Ström konstaterade att det krĂ€vs utbildning och kunskap för att upptĂ€cka nĂ€r en elev kan befinna sig i riskzonen. 

– Det gĂ€ller att fĂ„ pĂ„ sig de hĂ€r "glasögonen" för att över huvud taget kunna upptĂ€cka det, sĂ€ger hon. 

PĂ„ Strömbackaskolan i PiteĂ„ har man tagit fram en checklista som lĂ€rare kan anvĂ€nda sig av för att fĂ„ vĂ€gledning i hur de ska agera om de misstĂ€nker att en elev utsĂ€tts för hedersförtryck. 

– Det kan vara saker som man inte annars tĂ€nker pĂ„, till exempel att en 17-Ă„rig elev alltid blir hĂ€mtad frĂ„n skolan, sĂ€ger Linda Ström. 

Hon höjer ocksĂ„ ett varningens finger för att nĂ€r det handlar om hedersförtryck ska skolan absolut inte göra som den alltid annars gör, nĂ€mligen kontakta vĂ„rdnadshavarna. 

– Det kan bli vĂ€ldigt, vĂ€ldigt farligt, sĂ€ger Linda Ström. 

LĂ€raren Eva Nordmark, som undervisar i svenska som andrasprĂ„k, berĂ€ttar att hon alltid försöker fĂ„ kontakt med den berörda eleven om den inte kommer till skolan. 

– Man fĂ„r försöka höra sig för, kolla med kompisarna, ringa, skicka sms och kolla lĂ€get med eleven, sĂ€ger Eva Nordmark. 

BĂ„de hon och LuleĂ„lĂ€raren Ida Olsson har varit med om att elever försvunnit. Plötsligt har de Ă„tervĂ€nt till hemlandet. 

– En sak som man kan vara uppmĂ€rksam pĂ„, som blev extra tydligt under pandemin, det Ă€r om en elev ska skaffa ett pass. DĂ„ kan det vara bra att stĂ€lla mĂ„nga frĂ„gor, sĂ€ger Ida Olsson. 

Hon som Ă€r lĂ€rare i naturkunskap har tillsammans med en kollega, som undervisar i samhĂ€llskunskap, under flera Ă„r haft ett stort fokus pĂ„ hederskultur i undervisningen. Och hon berĂ€ttar att intresset bland eleverna Ă€r stort. 

– Vi har skapat ett arbetssĂ€tt dĂ€r vi samordnar vĂ„ra kurser sĂ„ att eleverna fĂ„r arbeta med heder som tema i bĂ„da Ă€mnena. En del av det arbetet Ă€r ocksĂ„ att skapa en handlingsplan för eleverna. De fĂ„r lĂ€ra sig hur de kan upptĂ€cka att en kompis kan vara utsatt, samtidigt som de fĂ„r diskutera och lĂ€ra sig hur de kan agera för att hjĂ€lpa kompisen, sĂ€ger Ida Olsson. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!