Innan Bodens kommun hörde av sig hade Länstrafiken frångått alternativet biogas enligt Nordmark.
– Först när vi hörde av oss så började man kolla upp biogas igen. Den 20 juni fick vi i Boden information från Länstrafiken om att de i upphandlingen skulle fråga om anbud på två bränsleslag nämligen diesel och/eller biogas, säger Bodens kommunalråd.
När sedan upphandlingen gick ut innan semestern så hade biogas av "oklar anledning" fallit bort.
– Vi i Boden fick ingen information och inte heller ens del av upphandlingsunderlaget, säger Claes Nordmark.
Hittills har Länstrafiken i Norrbotten AB bara valt att handla upp diesel. Frågan enligt Nordmark är hur det går det ihop med de klimatkrav som finns i regionen.
– Vi har väl fungerade alternativ i dag som är klimatneutralt och producerat av slam och norrbottningars matrester. Så systemet fungerar alldeles utmärkt och i Västerbotten kör man också på biogas.
Nordmark har själv skrivit till regionala kollektivtrafikmyndighetens styrelse och deras dotterbolag Länstrafiken. Då först fick Boden vara med i upphandlingen. Rådet menar att upphandlingen som görs mellan Boden och Luleå för 2020 till 2030 måste bli med fosselfri energi.
– Det överlägset bästa vore att bussarna drivs med gas producerad av bland annat norrbottningars matavfall vid Bodens biogasanläggning.Vi klarar också kravet på 377 ton gas per år som behövs för bränsleförsörjningen, säger Nordmark.