Långt stopp att vänta efter urspårat malmtåg

Tågstoppet får stora konsekvenser för bland andra transportbolaget Green Cargo.

En drönarbild från Trafikverket visar omfattningen av urspårningen i Gäddmyr, mellan Kiruna och Gällivare.

En drönarbild från Trafikverket visar omfattningen av urspårningen i Gäddmyr, mellan Kiruna och Gällivare.

Foto: Trafikverket

Nyheter2020-01-24 20:45

Tågurspårningen inträffade under onsdagskvällen i närheten av Gäddmyr, omkring en mil från Kalixfors, mellan Kiruna och Gällivare. En omkring 400 meter lång sträcka av spåret skadades när ett flertal lastade vagnar från LKAB spårade ur och välte.

Under fredagseftermiddagen återstod fyra vagnar att bärga. Eftersom platsen ligger avlägset med närmaste väganslutning i Kalixforsbron försvåras arbetet.

— Vi väntar nu på att få dit en grävmaskin för att kunna få bort de återstående vagnarna. Det arbetet kommer pågå under helgen, säger Peter Jonsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Innan de återstående vagnarna bärgats är det svårt att till fullo överblicka skadorna på spåret och annan utrustning, enligt Peter Jonsson.

— Vi kommer att ha möten under helgen för att stämma av hur det går. Men det är inte säkert att vi kan uppdatera prognosen för hur lång tid det tar att reparera det här innan måndag.

Den preliminära prognosen är att trafiken ska kunna återupptas på sträckan den 2 februari. Tills dess står Green Cargos godstransporter still och SJ och Norrtåg ersätter med bussar.

Green cargos kunder, bland annat för transporter mellan Oslo och Narvik, som går via Sverige, drabbas hårt.

— Det innebär stora konsekvenser. Bland annat påverkas transporterna mellan Oslo och Narvik, som går den vägen, säger Björn Andersson vid Green cargo. 

Två av bolagets tågsätt "sitter fast" i Narvik till följd av urspårningen.

— Vi har totalt fem tågsätt som används i den här trafiken, så det leder också till en kapacitetsbrist, säger Björn Andersson.

Bolagets kunder har möjlighet att få godset av- och pålastat vid kombiterminalen i Luleå, men transporten därifrån till Narvik måste ske på väg. 

För tågresenärerna innebär ersättningsbussen längre restid.

— Det som vi erbjuder är att de som har bokat med oss får åka buss mellan Narvik och Gällivare. Det tar ungefär 30 minuter längre tid än vad tåget skulle ha tagit. Från Gällivare och söderut går tågen, säger Christina Psarris vid SJ:s pressjour.

LKAB drabbas i viss utsträckning av stoppet på sträckan, men enligt Ann-Marie Mäki på bolagets informationsavdelning är det främst tillsatsmaterial som fraktas via det spåret, och där kan lastbilstransporter ersätta.

Transporten av malm från LKAB i Svappavaara och Kaunis Irons omlastningsterminal i Pitkäjärvi går via ett separat spår till Kiruna och påverkas inte av urspårningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!