Konsultbolaget Sweco som har fått uppdraget att planera för järnvägsspåret.
– Sweco hjälper oss med en funktionsutredning för järnvägen, men det är inte klart än hur sträckningen ska bli, säger H2 Green Steels Erik Bohman som ansvarar för etableringen i Boden.
– Dessutom ska det gå en väg intill som också är otroligt viktig. Vi måste ha en bra transportväg som inte stör de boende alltför mycket, tillägger Jan Edgren, byggchef, H2 Green Steel.
Anders Wahlberg, åtgärdsplanerare för järnväg hos Trafikverket, berättar att planeringen har pågått i snart ett halvår. Medan H2 Green Steel ansvarar för bygget av industrispåret är det Trafikverkets uppgift att ta fram nya växelanslutningar.
– Det finns ett avtal mellan oss och H2 Green Steel att ta fram en funktionsutredning för nya växelanslutningar på stambanan mellan Boden och Luleå.
Det blir en växelport söder om gång-cykelporten Södra Svartbyn och en strax norr om möttesstationen Sävastklinten, vid gamla Sävastinfarten.
– Det är där tågen ska ansluta, förklarar han.
Trafikverkets underlag kommer i sin tur bli en del av underlaget till kommunens detaljplan.
– Alla spår utanför Trafikverkets fastighet, det vill säga den mark som stambanan ligger på, hanteras av kommunen.
Förr kunde Trafikverket bygga även industrispår, men i dag får Trafikverket varken bygga, finansiera eller äga industrispår.
Däremot ansvarar Trafikverket för elanslutning och signalsystem och för den viadukt som behöver byggas vid väg 602.
Går det att snabba på processen?
– Detaljplanen är ju ofta en mycket snabbare process än en de järnvägsplaner som Trafikverket gör.
Även om inte Trafikverkets medverkan i anläggningen av järnvägen inte är så stor är det bråttom även för Trafikverkets del.
– Det är minst två års framförhållning för att bygga till något till järnvägen på grund av tidtabellsplaneringen.
Tror du att H2 Green Steel kan börja tillverka stål 2024?
– Ja, det ska vara fullt möjligt.
Mats Berg, kommunchef, Bodens kommun, berättar att arbetet med förslag till detaljplanen som gäller infrastrukturkorridoren där järnvägsspåret pågår och att kommunen ska gå ut med det efter nyår.
– Kommunen har i dagarna ingått en överenskommelse med H2 Green Steel om formerna för vårt samarbete, hur vi ska förhålla oss till varandra och vilka områden som vi tillsammans ska arbeta med och utveckla för att etableringen ska bli av.