– Ska man ha skoterleder måste man underhålla dem, annars kan det bli farliga situationer och allvarliga olyckor. Det här är ett stort problem, säger Roine Norström, ordförande i kommittén.
Kommunens ungefär 150 mil skoterleder kontrollerades av kommitténs medlemmar under förra vintersäsongen.
– Vi hade ett antal grupper ute under senvintern. De hade fått instruktioner kring vad de skulle titta efter. Exempelvis skick på broar och skyltning, säger Roine Norström.
Allvarliga brister noterades bland annat kring ledmarkering, broar och vägövergångar. Slutsatsen blev att ledsystemet inte levde upp till kraven i terrängkörningslagen.
Fjällsäkerhetskommittén överlämnade rapporten vid ett möte med Kirunas politiska ledning i slutet av maj.
– Vi fick inget direkt besked då, och vad vi vet har ingenting hänt. I väntan på att lederna antingen rustas upp eller avvecklas anser vi att Kiruna kommun ska stänga av ledsystemet och tydligt informera allmänheten om detta, säger Roine Norström.
Kirunas kommunalråd Gunnar Selberg (C) utlovar "action" i frågan.
– Det var konstruktiva synpunkter och ett gediget, jättebra arbete. Vi borde gjort det själva men de hade gjort det åt oss. Jag vet inte vart i organisationen ärendet hamnat och vilka åtgärder som hade behövt göras under barmarksperioden. Men det här är ett prioriterat område som vi ska ta tag i nu. Det lovar jag personligen, säger Selberg.