Flygen blir grönare men stÀmplas som miljöbov

Kata Nilsson Àr politisk redaktör pÄ PiteÄ-Tidningen. Idag gÀstar hon NSD:s ledarsida med en text om regeringens flygsatsning.

Hela flygindustrin har kommit lÀngre i utveckling av biobrÀnslen, elflyg och olika sÀtt att koldioxidkompensera Àn vad gemene man har koll pÄ.

Hela flygindustrin har kommit lÀngre i utveckling av biobrÀnslen, elflyg och olika sÀtt att koldioxidkompensera Àn vad gemene man har koll pÄ.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledarkrönika2020-06-29 06:01
Detta Àr en ledarkrönika. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

Nyligen meddelade regeringen att den satsar pĂ„ flyget. 

Regeringen föreslÄr bland annat ett kapitaltillskott till de statliga flygplatserna (Swedavia) samt en rekapitalisering av flygbolaget SAS. Det rör sig fem miljarder till SAS och drygt tre miljarder till Swedavia.

Flygandet har av naturliga orsaker minskat under corona-krisen. Vi har ombetts att inte resa utanför vĂ„rt nĂ€romrĂ„de och att undvika offentliga platser eller folksamlingar. 

Allt för att minska smittspridningen. Det Àr uppoffringar vi med glÀdje gör nÀr lÀget Àr allvarligt, men sjÀlvklart drabbas vissa branscher hÄrt av det.

Flyget Ă€r mycket viktigt för oss i detta glesbefolkade land. Det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n. SĂ€rskilt i detta lĂ€n dĂ€r övrig infrastruktur Ă€r sĂ„ undermĂ„lig. 

Flygen Ă€r förutsĂ€ttning för mĂ„nga av de industrier och nĂ€ringar som ger jobb, tillvĂ€xt och regional utveckling i vĂ„r del av landet. Även om vi tillfĂ€lligt stĂ€llt om till digitala möten och isolering sĂ„ fungerar det inte i lĂ€ngden.

Samtidigt Ă€r det sant att planeten fĂ„tt en vĂ€lbehövlig paus frĂ„n mĂ€nskligheten under dessa mĂ„nader dĂ„ vi stannat upp och hĂ„llit oss hemma. 

Det Àr ingen hemlighet att vÄrt resande pÄverkar klimatet och bidrar till den globala uppvÀrmningen. Detta mÄste vi ha med oss Àven nu nÀr reseförbud och restriktioner lÀttar.

I regeringens pressmeddelande angĂ„ende de fem miljarder kronor som ska gĂ„ till SAS stĂ„r det: ”Om svenska staten ska delta i en rekapitalisering ska regeringen verka för att SAS ska sĂ€tta nya ambitiösa mĂ„l för att minska utslĂ€ppen”. 

Denna mening kÀnns tyvÀrr lite som plakatpolitik. SAS har nÀmligen redan ambitiösa mÄl.

Hela flygindustrin har kommit lĂ€ngre i utveckling av biobrĂ€nslen, elflyg och olika sĂ€tt att koldioxidkompensera Ă€n vad gemene man har koll pĂ„. 

Det Àr en omodern och sorglig myt att flyg per definition Àr av ondo, och bevisligen kan till och med regeringen formulera ett pressmeddelande pÄ ett sÀtt som bekrÀftar den bilden.

Det Àr antagligen inte avsiktligt. Det Àr klart att det Àr viktigt med ambitiösa miljömÄl, det Àr det vÀl ingen som Àr emot?

Kanske vill man visa att pengar inte gÄr till SAS ovillkorat. Det Àr ju bra, men det finns nog inte nÄgon i Sverige som skulle motsÀtta sig att staten gÄr in med pengar till ett av Nordens viktigaste företag.

Det finns en fara i att tillĂ„ta miljöpolitiken att övergĂ„ i plakatpolitik, utöver att det faktiskt Ă€r oseriöst. 

Denna fara Ă€r att vi i slutĂ€ndan inte gör vad vi kan för att rĂ€dda planeten, för att vi stirrat oss blinda pĂ„ gamla “sanningar” som att tĂ„g Ă€r bĂ€ttre Ă€n flyg och att cykel Ă€r bĂ€ttre Ă€n bil. Bilindustrin har visat att det gĂ„r att stĂ€lla om.

Vi har ocksĂ„ visat att vi allt jĂ€mt behöver bilen, precis som vi behöver flyget, vilket gör att vi mĂ„ste lita pĂ„ att dessa industrier lyckas stĂ€lla om. Det vill de ocksĂ„ göra, sĂ€rskilt nu nĂ€r marknaden efterfrĂ„gar miljövĂ€nliga alternativ och folk vĂ€ljer bort att resa pĂ„ sĂ€tt som skadar miljön. 

Det Àr helt rÀtt av regeringen att vara tydliga med att flygtrafiken mÄste bli mer hÄllbar, men det Àr en fin retorisk linje att balansera för att inte signalera felaktigheter.