– Jag har varit i kontakt med Patrik Wallgren som är chef, de frågetecknen har vi löst. Kommunen har inga invändningar, vi fortsätter vårt byggande, säger Erik Finni som är initiativtagare till Harrvikens Marina.
Anmärkningen att det saknas uppgifter om muddermassornas innehåll av PFAS kommenterar Finni:
– Kommunen har gjort en PFAS-mätning av området men konsulten fick inte med det på ansökan. Det är därför det vart frågetecken.
– Länsstyrelsen tycker att Harrviken är Europas sista vildmark, det gjorde man förra gången också men vi fick igenom det. Vi hoppas få igenom det den här gången också, säger Erik Finni.
Blir det dyrare om domstolen bedömer att det är frågan om deponi av muddermassor?
– Det blir inte mycket dyrare. Vi har nära till Skvalpen, Lövskärs småbåtshamn har fått möjlighet att muddra och lägga massor där. Det är lika mycket som vi ska göra totalt.
Länsstyrelsen ifrågasätter om det finns behov av 200 småbåtsplatser?
– Vi har 230 i kö. 70 procent är från Ettans båthamn, de vill inte ligga där. De är nio distansminuter från Ettans båthamn, förutsättningarna där har blivit förändrade. Folk är inte nöjda.
– Vi kommer att ha nära till skärgården, fri parkering. Det är ingen tvekan om att det här är ett bra ställe. Det här området ligger mellan två fritidshusområden. Vi äger marken, vi har detaljplan, vi har bygglov. Vi kommer att få ett miljötillstånd också, säger Erik Finni.