Flera av BDX medleverantörer i Norrbotten får under oktober sensorer monterade i sina bilar. Dessa kommer under vintern att samla in information från länets vägar, som en del i Trafikverkets projekt Digital vinterväglagsinformation.
– Vi tillhandahåller fordon som finska Roadcloud får montera sin utrustning på. Våra lastbilar och andra fordon snurrar runt i hela norra Sverige, kan de då hjälpa Trafikverket med bättre underlag på hur vägarna egentligen ser ut så är det bara bra, säger Fredrik Palmquist, kommunikationschef på BDX.
Han menar att det inte var någon tvekan för dem att vara med i projektet.
– Det känns jättebra. Vi slår två flugor i en smäll, vi utför våra uppdrag samtidigt som de här sensorerna läser av vägens skick.
Fredrik Palmquist berättar att responsen från åkarna har varit positiv.
– Det är inget som påverkar våra fordon på något vis, sensorerna får bara åka med. I och med att det är för en god sak så vill man naturligtvis vara med.
Vad hoppas ni att projektet ska leda till?
– Förhoppningen är ju att vägarna ska bli bättre. Det är ju jättesvårt att ha koll på var det snöar och blir halt, vi har ett jättevägnät här i norra Sverige. Om Trafikverket får den här datan i realtid och kan skicka ut insatser så att man sandar, saltar och plogar direkt de får informationen, det är ju jättebra.
Hur skulle det underlätta för åkarna i branschen?
– Det här underlättar för alla trafikanter och för våra förare så blir deras arbetsmiljö bättre med bättre väglag, säger Fredrik Palmquist och tillägger:
– Det blir bättre kvalitet när man gör insatserna där de verkligen behövs.
Det blir dessutom både kostnads- och miljömässiga fördelar, menar han.
– Annars är det någon som måste sitta och åka runt i en bil och mäta snödjup och friktion, det finns inget automatiskt i det. Framförallt på de mindre vägarna är det en jättefördel när vi får fler mätdata. Du får svart på vitt vad sensorerna säger, säger Fredrik Palmquist.