Hela personalstyrkan fanns för sina gäster

ARJEPLOG. Medan släckningsarbetet pågick som mest intensivt, ryckte hela Krajas personalstyrka ut för att ta hand om sina gäster.

Arjeplog2008-07-12 06:00
Det var bara fyra rum som var uthyrda i den brinnande hotelldelen. De sammanlagt sju personer som bodde där, kunde snabbt ta sig ut. Sedan informerade personalen alla övriga boende, i såväl tält som stugor, vad som hänt.
- Vi har en utarbetad krisplan för sådana här tillfällen. Vår högsta prioritet är att ta hand om våra gäster. Mitt i förödelsen så är det skönt att veta att verksamheten fungerar även i en krissituation, säger Sofi Holmgren, chef för Kraja.
Viktigast att kunna öppna
Hon berättar att hela personalstyrkan frivilligt kom och hjälpte till under natten.
- Vi hade nattöppet för gästerna i receptionen. De hade hela tiden någon att ställa sina frågor till, säger Sofi.
De gäster som blivit utan rum, fick bo i stugor istället. Fika under natten samt frukost serverades i caféet i receptionen.
För räddningspersonalen upprättades en matplats utomhus, i anslutning till värdshuset.
Sofi Holmgren berättar att det viktigaste nu är att kunna öppna värdshuset igen.
- Det är hjärtat i verksamheten. Helgens arrangemang ställs in, men saneringsarbetet är påbörjat och vi räknar med att kunna öppna inom en vecka. Allt annat har vi öppet som vanligt, säger Sofi.
Ägaren på semester
Ägaren Jan Edvardsson befann sig på semester när han fick beskedet om branden. Han anlände till Arjeplog under fredagen.
- Min första tanke var att det viktigaste är att ingen blivit skadad. Sedan vill man ju få reda på vad som orsakat branden, säger Jan.
Han berättar att hotellet ska återuppbyggas snarast.
- Samtliga rum ska stå klara i mitten av november. Både de 20 rum som förstördes och de 30 som vi håller på att bygga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om