– Det är inget hot mot vår verksamhet, men innebär en störning för våra kunder. Det pågår redan diskussioner hur vi ska agera om förslaget blir verklighet, säger Michael Lindeman från Icemakers.
I dag krävs det ett tillstånd från Länsstyrelsen för att få flygfotografera med hjälp av en så kallade drönare som är ett obemannat luftfartyg.
Regeringen vill förenkla regelverket. Nyligen gick remisstiden ut för ett nytt lagförslag, som innebär att kameraövervakning istället ska regleras av personuppgiftslagen (PUL). I klartext betyder det att drönare får användas under förutsättning att den personliga integriteten inte kränks.
Länsstyrelsen i Norrbotten är positiv till förändringen. I sitt remisssvar pekar dock myndigheten på två områden, där användandet kan medföra problem som inte kan regleras av PUL.
Det handlar om farhågor att farkosten kan användas till att lokalisera bon för fridlysta kungsörnar eller ta bilder på nya bilmodeller som testas i Norrbotten.
I dag råder högsäsong för biltestverksamheten i Norrbotten. I princip samtliga tillverkare från hela Europa finns på plats i Arjeplog med omnejd.
Hemlighetsmakeriet är stort, när kommande bilmodeller testas i vinterförhållanden.
– Bara i Arjeplog arbetar just nu närmare 3 200 personer med biltester. Och då ska man komma ihåg att hela kommunen har 2 800 invånare, säger Michael Lindeman.
Företaget Icemakers AB med ett 40-tal anställda har arbetat med biltestning sedan 1973.
– Jag har fått frågor från våra kunder. Få tror att drönartekniken kommer att användas till spionage mellan biltillverkare, men däremot är man orolig för att "bilpaparazzis" ska få större möjligheter att ta bilder på exklusiva bilmodeller.
I dag lär det enligt uppgift finnas minst tre specialiserade fotografer i Arjeplog som jagar en storsäljande bild.
En stor del av biltesten sker av säkerhetsskäl på sjöis, men enligt Länsstyrelsens expertis finns det inget i det nya lagförslaget som hindrar drönarna att flyga även in i inhägnade områden.
Michael Lindeman är övertygad att biltestbranschen kommer att hitta en motåtgärd till lagändringen.
– I dag har ingen tid att jobba med frågan, men jag räknar med att den dyker upp på nästa styrelsemöte i branschorganisation SPGA.
Vad fruktar du ska hända?
– Att lagändringen ska inskränka handlingsfriheten för våra kunder. Vi vill inte att de ska behöva ta hänsyn för att bilder på exklusiva bilmodeller ska läcka ut. Tack och lov är de flesta av tillverkarnas affärshemligheter dolda under motorhuven och inte synliga från en drönare.