Vindarna tar oss till underkanten av de få molnen som flyter omkring på den annars klarblå himlen. Höjdmätaren närmar sig 2500 meter över havet och här uppe är det nästan helt tyst. Allt som hörs är det lätta vinddraget mot glaset i cockpiten. Långt under segelflygplanet ligger Älvsbyn och i fjärran syns Boden, Luleå och Bottenviken som breder ut sig så långt ögat når.
– Nu närmar sig molnen, säger Åke Svensson och ser upp på det vita taket just ovanför.
Åke Svensson började flyga segelflygplan som sjuttonåring. Då fanns ingen flygklubb i Norrbotten utan han liftade ner till Örebro en sommar och tog sitt certifikat.
– Efter första gången så liftade jag ner till Örebro tio år i rad så för att flyga. Jag skulle bara flyga. Det var medfött tror jag, säger Åke Svensson.
Segelflygplan är små flygplan för en eller två personer och saknar motor. Planet bogseras upp i luften av ett motordrivet flygplan, sedan använder sig piloterna av termik - varmluft som strömmar upp mot molnen - för att få höjd och kunna flyga långa sträckor. Det är samma metod som när fåglar använder sig av de varma vindarna för att ta sig till skyarna.
Och flygtiden är i stort sett obegränsad så länge det finns termik att segla på. Från Älvsby flygklubb har man flugit sträckor på över 100 mil - över Abisko nationalpark och tillbaka.
– När man kopplar lös från bogseringsplanet så gäller det att hitta de här termikenvindarna. Om man ser några fåglar som svävar på ett uppåtvind så är det bara följa dem. De är betydligt bättre på att hitta de här vindarna än vad vi någonsin kommer bli, säger Åke Svensson.
Idag är Åke Svensson svensk mästare i höjdflygning. Mästerskapet avgörs genom att sammanställa de fyra högsta flygningarna under året. Just nu är han regerande mästare, men han leder också årets sammanställning och har goda chanser att försvara titeln. Under dagens flygning behövs varken syrgas eller extra utrustning. Men när Åke Svensson gör sina höjdflygningar som ibland tar honom upp nästan 10 000 meter över havet så använder han både syrgas och kläder som värms upp med hjälp av batterier. Men för att ta sig upp på de höjderna använder Åke Svensson en annan typ av vindar - så kallade lävågor - en form av uppvind som bildas bakom berg, framförallt i fjällvärlden, när vinden ligger i rätt riktning. Men hjälp av dessa vindar kan segelflygplan ta sig ända upp till troposfären gräns.
– Där uppe är det 50 grader kallt så jag har förfrusit fötterna ett antal gånger. Men än så länge har jag alla tårna kvar och det känns fantastisk när man kommer ner igen efter en lyckad flygning, säger han.
Sedan Älvsby flygklubb bildades 1964 har Åke Svensson flugit med klubben och tagit med mästartiteln fyra gånger om. Från början hade flygklubben 5 medlemmar men idag har de närmare 100 medlemmar. Åke Svensson har också certifikat för motorflygplan, men flyger nästan enbart segelflyg.
– Det finns ingenting som slår segelflygning - det är riktig flygning. Motorflyg är bara transport för mig. Det ger ingenting, säger han.
Vid landningen sveper segelflygplanet in över landningsbanan i över 200 km/h och gör sedan en brant stigning. Men hjälp av rörelseenergin gör Åke Svensson en vid båge över flygklubben och driver sedan sakta mot den gräsklädda landningsbanan och landar mjukt.