Framtidens bil går på el
600 000 elbilar inom tio år är målet för näringen, men i Norrbotten går det trögt.- Om vi inte för fram våra synpunkter från norr går stödpengarna till laddstationer i Stockholm. Då kan de köra elbil för tre kronor milen medan vi sitter fast med diesel och bensin, säger Robert Granström, konsult, testmetodik för elbilar.
I stället för tanklock har elbilen eluttag. I denna elbil satt det under motorhuven.
Foto: Bengt-Åke Persson
Att det är en elbil syns inte från utsidan.
- Är den igång?
Så tyst är faktiskt en elbil att det inte hörs när motorn startats.
Ingen överskottsvärme
Robert Granström har lånat bilen för att kunna utveckla testmetodik för test av elbilar. Hans fokus ligger på hur elbilen ska kunna fungera i Norrbottens klimat. Det är till exempel, kallstart, hur elbilen påverkar elnätet, hur den klarar värme och defroster på vintern och om regenereringen fungerar vid ishalka. Regenerering är elbilens möjlighet att använda rörelseenergin vid inbromsning som kraftkälla.
- En personbil är ju alltid varm på vintern och vi vill ju inte sitta i skoteroverall i bilen. Men en elbil har ingen överskottsvärme att värma kupén med. Värmen är en nyckelfråga för oss här uppe, säger Granström.
Intresset är mycket stort för elbilen och enligt Granström talas det om att införa nationella krav och att stimulera upphandlingar till offentlig sektor.
Men det är i södra Sverige. I norr hörs däremot inte mycket.
- Om vi inte för fram våra synpunkter riskerar de stimulansmedel som kommer, hamna på infrastruktur, det vill säga laddstationer. Det är en ickefråga för oss som har motorvärmarstolpar överallt. Då kommer de i tätbebyggda områden kunna köra bil för tre kronor milen och vi får fortsätta med diesel och bensin till en mycket högre kostnad.
Hot mot små bensinmackar
Biltestföretaget Arctic falls i Älvsbyn har varje år ett 20-tal företag i däck och bilbranschen i anläggningarna i Älvsby kommun. De samarbetar med Granström i fråga om testmetodik för elbilar.
Företaget vill utveckla sin verksamhet från att bara tillhandahålla testområden till att också innefatta testverksamheten.
Inbjudna till Bill Nilsson (S) kommunalråd, var också några (S)-politiker från riksdagen. Nilsson ville tala med dem om kommunens möjligheter och behov av infrastruktur.
Fredrik Lundh (S), tycker att det behövs några kommuner som går i täten och upphandla elbilar.
- Men vi kan inte glömma att vi är en fjärdedel av landet och elbilar i "cityvariant" kommer inte vara det ultimata här. I ett politiskt perspektiv måste vi också ta hänsyn till att alternativa drivmedel är ett hot mot små bensinmackar runt om i länet, säger Fredrik Lundh (S).
Fakta Elbil
➤ Elbilen drivs helt med elektricitet och är försedd med elmotor samt vanligen uppladdningsbara batterier som laddas med sladd från elnätet.
➤ Hybridbilen är en bil försedd med såväl förbränningsmotor som en eller flera elektriska motorer. Drivmedlet i hybridbilens förbränningsmotor kan vara bensin, diesel, etanolbränslet E 85 eller fordonsgas.
➤ Eldrivna bilar byggdes redan av bilpionjärer på 1800-talet. Dåtidens bilutvecklare lyckades inte bemästra problemen med de klumpiga batteriernas otillräckliga hållbarhet och räckvidd.
➤ Intresset för el- och hybridbilar svalnade och teknikutvecklingen koncentrerades under lång tid på förbränningsmotorer, bensin och diesel var billiga drivmedel under nästan hela 1900-talet.
➤ 1970-talets oljekriser samt ny kunskap om biltrafikens hälso- och miljöskadliga avgasutsläpp bidrog till ett ökat intresse för olika alternativ till fossila bränslen.
➤ År 1997 startade serietillverkningen av den första hybridbilen, japanska Toyota Prius, som efter tio år hade sålts i drygt en miljon exemplar.
➤ Hybridbilen är en bil försedd med såväl förbränningsmotor som en eller flera elektriska motorer. Drivmedlet i hybridbilens förbränningsmotor kan vara bensin, diesel, etanolbränslet E 85 eller fordonsgas.
➤ Eldrivna bilar byggdes redan av bilpionjärer på 1800-talet. Dåtidens bilutvecklare lyckades inte bemästra problemen med de klumpiga batteriernas otillräckliga hållbarhet och räckvidd.
➤ Intresset för el- och hybridbilar svalnade och teknikutvecklingen koncentrerades under lång tid på förbränningsmotorer, bensin och diesel var billiga drivmedel under nästan hela 1900-talet.
➤ 1970-talets oljekriser samt ny kunskap om biltrafikens hälso- och miljöskadliga avgasutsläpp bidrog till ett ökat intresse för olika alternativ till fossila bränslen.
➤ År 1997 startade serietillverkningen av den första hybridbilen, japanska Toyota Prius, som efter tio år hade sålts i drygt en miljon exemplar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!