En ny passion - hon svävar i det blå

Maria Bergström, 48, från Luleå har köpt vingar för pengarna. För tre år sedan segelflög hon för första gången.- En ny dörr öppnade sig för mig, säger Maria Bergström.

Foto:

ÄLVSBYN2008-08-15 06:00
Det är slutet av säsongen för länets segelflygare. Trots det är det en entusiastisk skara segelflygare som möts på Älvsby flygklubbs flygfält på Högheden strax söder om tätorten.
Det var för tre år sedan som det sa klick för Maria Bergström.
- Jag ville visa ett av mina barn, Nils, att världen är öppen. Jag sa åt honom att nu ska vi göra något, dyka, klättra i berg, flyga eller göra något annat. Dagen därpå såg jag i tidningen att det var Segelflygets dag i Älvsbyn och då sa jag att vi åker dit. Nils fick flyga först och jag sedan. Han sa att det inte var något för honom.
- Jag fick åka termik (se faktaruta) och hamnade under ett moln och upplevde tyngdlöshet. Jag bara kände att det här vill jag uppleva igen.

Året därpå ringde de från flygklubben och frågade Maria om hon fått blodad tand, om hon ville börja segelflyga.
- Jag var 46 och tänkte: "kan man det vid min ålder"? Ja, ja, det kunde jag ju. Jag fick känslan för segelflyg direkt, jag ville fortsätta, känna termiken - jag skulle vara i luften.
Det är ett sammansvetasat gäng individualister som är beroende av varandra, segelflygarna.
- Ja, vi är individualister hela bunten. Det är en segelflygare i ett nötskal. Fast på marken är det annorlunda, där är vi beroende av varandra. Vi behöver hjälp vid starten exempelvis, där klarar sig ingen utan den andra. Det leder till en sammanhållning som är speciell.

Precis som i andra sammanhang ger övning färdighet.
- Ju mer man flyger destor duktigare blir man. Segelflygning är både avkopplande och utmanande.
Åke Svensson, Älvsby Flygklubb, eller "Åke Våg" som han kallas, är flerfaldig svensk mästare i höjdflygning och en inspirationskälla för Maria Bergström.
Maria Bergström har själv varit uppe på 2 000 meter, Åke Svensson det femdubbla.
- Det är en speciell känsla att hitta termikblåsorna. Drömmen är att få flyga med Åke i Hemavan, han är i en liga för sig.
Vad tycker dina barn om att du segelflyger?
- Att det är trist. Vi pysslar ju med planen och klipper gräset på fältet och sedan så vet de ju aldrig hur länge jag är borta, ju längre desto bättre tycker ju jag, säger Maria Bergström och skrattar.
Är det inte farligt att segelflyga?
- Visst händer det olyckor men det gör det i trafiken också. Det är ju farligt att leva...
Hon sätter sig vant bakom jeepen, jepp en Willys Jeep av årsmodell 1950.

Trafikskoleläraren fäster repet som sitter i segelflygplanets nos i jeepens dragkrok och kör iväg till uppställningsplatsen på flygfältet.
- Pappa sålde min eka en gång när jag var yngre och köpte den här jeepen för att dra älgar. Eftersom jag inte jagar så drar jag planet istället.
Maria Bergström växte upp i Älvsbyn.
- När jag var liten såg jag segelflygplanen men trodde nog aldrig att jag själv skulle flyga. Nu är det annaorlunda. Jag undrar om Mikael Rickfors segelflög innan han skrev "Vingar"?
Vingar för pengarna ja.
Att ta en segelflygcertifikat kostar cirka 30 000 kronor och tar cirka två år.
Därefter tillkommer en medlemsavgift på 2 500 kronor om året plus en del andra kostnader.
Personer under 21 år får en rabatt på 10 000 kronor.
Fakta Segelflygning
Flygning med flygplan utan motor varvid uppåtgående luftströmmar utnyttjas. Dessa kan vara termiska uppvindar (termik) som bildas vid konvektion, våguppvindar i stående vågor i lä av berg eller hangvindar som uppstår när en luftmassa tvingas uppför en sluttning.
De flesta segelflygarna utbildas inom landets flygklubbar, som tillsammans har över 2 500 segelflygande medlemmar. I Sverige fanns 2004 ca 550 segelflygplan, varav ca 95 var motorsegelflygplan eller självstartande segelflygplan.
Fram till 1960-talet byggdes segelflygplan i trä eller stålrör och kläddes med duk. Dagens plan är byggda i glas-, kol- och kevlarfiber och har noggrant utformade vingprofiler, vilket ger mycket goda prestanda.
De mest avancerade tävlingsflygplanen har ett glidtal över 60, dvs. från 1 000 m höjd går det att glida 60 km i vindstilla. Lägsta sjunkhastighet är ca 0,4 m/s, vilket innebär att planet håller höjd eller stiger även vid mycket svaga uppvindar. Vid utbildning används tvåsitsiga segelflygplan med dubbelkommando.
Cirka 20 flygningar med lärare erfordras före den första ensamflygningen. Man får börja segelflyga det år man fyller 15.
Källa: Nationalencyklopedin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!