LÄS MER: Räddningsledaren berättar om helikopterkraschen
LÄS MER: Vittnet: "En fruktansvärd krasch"
Helikoptern av modellen MD 369D skulle den 26 september 2017 inspektera kraftledningar på uppdrag av Vattenfall. Men strax efter starten från Älvsbyn/Högheden flygplats hände det som inte får hända. På 80 meters höjd över marken och i en fart av 67 knop, började både höjden och farten snabbt att minska. Tolv sekunder senare slog helikoptern ner i marken i kanten på ett gräsfält.
Nu visar slutrapporten från Statens haverikommission, SHK, att ett motorstopp låg bakom olyckan. Den tekniska undersökningen har visat att stoppet berodde på att en rörmutter till gasgeneratorns bränsleregulator lossnat under flygningen, vilket lett till att motorn inte levererat tillräcklig effekt för att driva rotorsystemet.
Piloten har försökt nödlanda utan hjälp av motorkraft, men kombinationen av relativt låg fart och höjd med en tungt lastad helikopter ledde till att de var tvungna att använda den kraft som fanns kvar alldeles för tidigt, för att nå fram till den tänkta nödlandningsplatsen. Nedslaget i marken blev därför hårt.
En i besättningen omkom och en blev allvarligt skadad. Helikoptern fick omfattande skador.