Många intresserade fanns på plats när Trafikverkets presenterade den bristanalys som gjorts. Den handlar om vägen från bussgaraget i Alvik, genom byn och till Långnäs.
Ett stort problem är att vägen är smal och det finns gott om fastigheter med utfarter, vilket försvårar byggandet av gång- och cykelväg.
Andra brister är skymd sikt på vissa ställen och skyltar är olämligt placerade.
Elektroniska skyltar
Inte heller busshållplatserna håller måttet. För att åtgärda det kan det bli att flytta en del, andra kan förses med väderskydd - som till viss del skyddar väntande bussresenärer.
- Problemet är att det är trångt efter vägen där tung trafik och fotgängare samsas. Det är farligt för fotgängare och cyklister, säger Nordlander.
Den trafikräkning som gjorts visar att 780 fordon per dygn åker på vägen genom byn, varav en del är tung trafik.
Via ett pilotprojekt har byborna lyckats få upp elektroniska skyltar som begränsar hastigheten vid skolan, under tider då barn finns där.
- Det har fått ned farten lite, säger Nordlander som tror att byborna får igenom förslaget att permanenta hastighetsgränsningen till 30 åtminstone närmast skolan med cirka 120 elever.
Vill ha en rondell
Vid gamla OK-macken, där incidenter inträffar, är önskemålet en rondell.
- Jag är glad när jag slår upp ögonen och ser att inga olyckor inträffat efter vägen, säger Nordlander och konstaterar att det är svårt att få till åtgärder som kostar pengar.
Som en första åtgärd föreslår han, nu när byn får del av vägpengar, att byavägen breddas. I en andra etapp ser han gärna gång- och cykelbana.
- Prio ett är att få mer utrymme så att bilarna inte visslar förbi byxbenen.
Ytterligare ett problem är att nästan halva byn ligger efter en enskild väg, varför Trafikverket inte kan vidta åtgärder där. Men verket är berett att föra dialog med bland annat Luleå kommun, för att få igenom gemensamma förbättringar.