Torsdagen blev den avslutande dagen för rättegången om segelplansolyckan i Pirttivuopio den 6 april 2015 där Einar Holme förolyckades. Piloten står åtalad för vållande till annans död genom oaktsamhet.
– Händelseförloppet som det framkommit visar på oaktsamheten, han måste helt enkelt ha flugit för nära molnet annars skulle olyckan inte inträffat. Oaktsamhet är det också för att Einar Holme inte gavs tillräcklig tid för att hinna hoppa ut,säger åklagaren Håkan Nyman.
Under åklagarsidans slutplädering sades att piloten borde ha dragit i luftbromsen innan segelplanet uppnådde en hastighet på 248 kilometer i timmen och målsägarbiträdet Stephan Eriksson menade att piloten orsakade kraschen när han drog i luftbromsen i den höga farten vilket fick konsekvensen att vingen bröts.
Pilotens advokat Björn Hurtig är av åsikten att olyckan aldrig borde ha gått till åtal – något som han hämtar stöd för ur haverirapporten.
– Utav haverirapporten går det inte att fastställa hur olyckan skett. I åklagarinstruktionen står det att man måste vara säker på fällande dom för att väcka åtal. Jag har svårt att se hur man kan vara säker på fällande dom om orsaken till olyckan inte går att fastställa, säger Hurtig.
Dom väntas falla den 27 september klockan 11. Påföljden som yrkades var villkorlig dom samt samhällstjänst. Dessutom yrkade advokat Stephan Eriksson som företräder föräldrarna på ett skadestånd på cirka 461 000 kronor för det lidande som åsamkats familjen efter Einar Holmes död.