Systemet har sensorer som mäter rörelserna i både marken och i snölagret skickar, i realtid, en signal till Trafikverket. Syftet med systemem är att öka säkerheten för tåg och människor i området mellan Abisko och Björkliden.
– Detta kan ge en indikation på att ett skred eller en lavin är på väg att utlösas. Det ger oss en möjlighet att stoppa trafiken på den aktuella sträckan och förhindra att människor eller tåg skadas. Målet är att inget tåg ska behöva träffas av en lavin, och det här systemet ger oss en bra förutsättning för att nå det målet, säger Tommy Höjsten, projektledare vid Trafikverket i ett pressmeddelande.
Sensorerna ska monteras på en 15 meter hög stolpe på fyra olika platser längs sträckan, uppger Trafikverket. Arbetet kommer att utföras under våren och beräknas tas i drift under sommaren 2024.
– Det här är ett pilotprojekt som vi kan komma igång med. Slår det väl ut kan det mycket väl användas i större skala där det finns risk för skred och laviner, säger Tommy Höjsten, projektledare vid Trafikverket.
Senare under 2024 kommer man att sätta upp digitala skytlar och vägbommar på E10 för att varna bilister för skred och laviner och för att stoppa trafiken.