Pengarna räcker inte - skoterleder kan tas bort

Vad gör man när pengarna inte räcker till att underhålla alla statliga skoterleder?
Svaret kan bli att man tvingas ta bort, leda om eller använda lederna på ett annat sätt.
Fjällsäkerhetsrådet har dryftat frågan under två dagar i Abisko.

Det saknas pengar för att underhålla de statliga skoterlederna, säger Fjällsäkerhetsrådet.
Genrebild.

Det saknas pengar för att underhålla de statliga skoterlederna, säger Fjällsäkerhetsrådet. Genrebild.

Foto: Pär Bäckström

ABISKO2012-03-02 09:23

Det finns omkring 550 mil statliga skoterleder i Sverige, varav hälften finns i Norrbotten. Utöver det finns många mil kommunala leder och lokala leder som sköts av turistanläggningar.

Länsstyrelsen bidrar med 2,6 miljoner kronor varje år till Naturvårdsverket för drift och underhåll av de statliga lederna.

Nyckelfråga
Enligt Anders Morell i Fjällsäkerhetsrådet hade det behövts omkring 15 miljoner kronor för att klara uppdraget.

- Vi har ingen lösning på hur man ska klara finansieringen, men det är en nyckelfråga, säger han.

P-O Wikberg, samordnare för fjällsäkerhet vid Naturvårdsverket, anser att det är viktigt att inte invagga skoterförare i en falsk säkerhet.

- Det är svårt att nå ut till slutanvändaren som förväntar sig att allt är tillrättalagt. Då är det bättre att ta bort leder, säger han.

P-O Wikberg anser att det bör göras en översyn och en kategorisering av lederna som kan leda fram till att leder tas bort, dras om eller får en annan användning.

Bristfälligt underhåll
Seminariet inleddes med en inspektion av leden mellan Årosjokk och Abisko som gav fog för uppfattningen att man behöver prioritera bland lederna.

Deltagarna kunde notera resultatet av ett bristfälligt underhåll under lång tid. Många kryssmarkeringar som har fallit av, men här har länsstyrelsen i alla fall tilläggsruskat med pil.

Tunnel ströks
En annan fråga som Fjällsäkerhetsrådet tog upp var kravet på planfria övergångar för friluftslivet under väg E 10 vid Abisko och Katterjåkk.

I Abisko har Trafikverket strukit en tunnel av två i sin projektlista, vilket innebär att skidåkare, skotrar, hundspann ska samsas med vanlig trafik i en och samma tunnel.

Vid Katterjåkk passerar ettusen skotrar vägen oreglerat varje år.

- Hastigheten för bilarna är nedsatt till 70 kilometer just här, men det är inte en tillräcklig åtgärd. Vi måste ha en säker övergång, säger polisen Roine Nordström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om