5 juni 1971 startade Assar och Anette Forsgren den bilhandel som under åren växt till den ledande bilförsäljaren i Arvidsjaurområdet.
– I dag har vi cirka 30 procent av marknaden, säger Lasse Forsgren.
1997 omkom Assar Forsgren i en tragisk flygolycka med ett sporflygplan, men trots förlusten valde Anette att driva företaget vidare.
– Mamma var ensam ägare i några år. Men 1999 valde min bror Andreas att komma hem från jobb i Skellefteå och då tog vi över företaget, säger Lasse Forsgren.
Under åren har bilmärkena kört in och ut vid bilhandeln i Abborrträsk.
– Från början var pappa återförsäljare för Andersson och Lindblom i Skellefteå som sålde Citroén och Datsun.
Verksamheten drevs i ett litet hus efter Pitevägen, men 1974 tog paret nästa kliv i bilnäringen genom att köpa en ny fastighet och ett biltält för att exponera fordonen. Det kompletterades sedan med en bilhall.
Efter det har Forsgrens haft ryska Vaz/Lada, Mazda och Mitsubishi i programmet.
En period var Citroén borta ur säljprospektet men märket har kommit tillbaka och säljs nu tillsammans med Hyundai. Sedan 1988 bedrivs verksamheten i de nuvarande lokalerna i centrum av Abborrträsk.
Lasse Forsgren beskriver handeln som stabil även om Citroén och Hyundais Sverigeförsäljning minskat senaste året.
– 1989 var vårt bästa år någonsin. Då sålde vi 240 nya bilar. Förra året sålde vi 69 nya Hyundai och 32 nya Citroén, dessutom 200 begagnade bilar, redovisar Lasse Forsgren.
Han säger att före 1 juli kom en rejäl köprush innan regeln om Bonus Malus infördes och som drastiskt höjde skatten på bilar som påstås dra mycket drivmedel. Lasse Forsgren ger exempel:
– Före 1 juli var bilskatten på en ny Hyundai kombi diesel 1 101 kronor. Efter månadsskiftet blev den 2 564 kronor. På en Hyundai I 30 med bensinmotor höjdes skatten från 756 kronor till 3 148 kronor. Detta har missgynnat nybilsförsäljningen, säger Lars Forsgren.
Han anser att påståendet om att dieselbilar är miljöbovar är starkt överdriven.
– De nya dieslarna är renare än tidigare motorer. Du får köra med diesel i en gruva men aldrig en bensinbil. Miljödebatten är helt snedvriden, menar bilhandlaren i Abborrträsk.
Bonus Malus slog direkt på nybilsförsäljningen, men Lars Forsgren är ändå optimist. 2016/2017 omsatte företaget drygt 35 miljoner kronor och är lönsamt.
– Läget är stabilt, men vi har ändå gjort en strukturell förändring i bolaget där en som tvättade och städade bilar slutat, och där jag också går in gör verkstadsjobb, säger Lasse Forsgren.