Magnus Ekelund är inte rädd för att testa sig själv. Under torsdagen på Café Gasskas gick han upp och ”sjöng på riktigt” med Mattias Alkberg för första gången på många år, därefter gjorde han livedebut med att rappa på engelska tillsammans med HEX-Dr. Men när det gäller sin egen musik har han bestämt sig för att gå tillbaka till grunden han byggt upp under två album.
När vi träffas har han fortfarande en låt, kallad ”Toxin”, som behöver finputsas innan lördagskvällen i restaurangkåtan. Då planerar han nämligen att spela tre helt nya låtar för publiken.
– Det är roligt. Jokkmokks marknad är som en oas, det känns bra att testa låtarna här. Det kommer bli väldigt ärliga reaktioner (skratt), det vet jag, säger Ekelund.
LÄS MER: HEX-Dr. visar Jokkmokk i ny skepnad
Debutalbumet ”Paradise Jokkmokk” kom ur glädjen till en ny genre och uppföljaren ”#Darkwebdetox” blev en reaktion på rörelsefriheten i skivkontraktet. Han kallar skivorna för en ”framsida och en baksida av något”.
– Nu ska jag inte ta ut svängarna åt något håll, plattformens ljusa och mörka sida finns där. Jag vill bara vässa och finslipa det. Jag vill ta något av båda grejerna, säger han.
Kitok har tidigare berättat om låten ”Inland empire” som går i samma anda som superhiten ”Paradise Jokkmokk” och den här gången har han, till skillnad från då, skrivit låtar i hemorten. Han vill omfamna och utveckla bilden av honom som skapades vid genombrottet.
– Jag blir inte less på de låtarna heller, en del av låtarna med Stålet gillade jag jättemycket men sedan började de smaka dåligt. Men de här låtarna fortsätter att finnas, här på marknaden är det nästan kult att spela ”Paradise Jokkmokk” – efter fyra år.
LÄS MER: Kitok ska göra Mattias Alkberg viral
På sitt andra album behandlade han problematiken med diagnosen OCD och efter turnén förra våren föll han tillbaka i det mörka hål han tagit sig upp ur ett år tidigare. Tvångstankarna var tillbaka.
– Allt sker mentalt, det är katastrofscenarion som målas upp och när man har ångest känns det så verkligt. Nu känner jag igen symptomen sedan innan, ”jaha, då är jag här igen – nu fungerar ingenting, jag borde ha lärt mig”.
– Det går inte bara låta det vara, jag är en känslomässig människa överhuvudtaget. Jag har slängt mig med ord om depression och ångest när jag yngre men när det verkligen varit på en sjuklig nivå går det inte att göra något annat än att försöka bli bättre eller ge upp. Det är på den nivån.
Under sommaren och hösten tog han tag i sin hälsa på nytt och hittade i samma veva tillbaka till musiken efter turnerandet. Men han vill inte säga att måendet påverkar produktionen.
– Henrik Berggren uttryckte det bra. Man kan se det som att vissa texter kommer till en som en kompensation för hur man har haft det. Han är den första som beskrivit det på ett bra sätt. Jag tycker inte att det stämmer när artister säger att de skriver bäst när de mår dåligt. Men vissa dåliga erfarenheter kan göra att det blir en bra låt av det i alla fall.
I skrivande stund har Kitok en ny EP på gång, med ett skivkontrakt som snart ska offentliggöras på ett, för honom, nytt bolag. När han på nytt besegrade sin panikångest började han lära sig att producera egna låtar och har ”blivit manisk” låtskapare igen.
– Den nyfunna friheten i att kunna producera själv är så jävla grymt. Jag vet inte hur intressant det är utifrån men den nyfunna friheten är superkul, det är en sådan jävla nytändning. Det är helt grymt. Jag är peppad på det här året, det kommer bli kul, säger Magnus Ekelund.