I en artikel har Aftonbladet visat hur SAS reklamfilm om skandinavisk kultur triggade igång ett jättedrev på sociala medier.
Videon spred sig från högerpopulistiska sajter i Sverige till den ryska propagandajätten Sputnik – och vidare ut i världen.
Filmen – som egentligen har ett ganska banalt budskap, att vi inspireras och lär oss nya saker när vi reser – användes plötsligt som ett verktyg för att framställa Sverige och övriga skandinaviska länder som extrema och udda.
Det kallades för "självnedvärdering" och "självhat" att stillsamt påpeka att demokratin, rågbrödet, köttbullarna, midsommarstången och många andra typiskt svenska företeelser faktiskt har sitt ursprung i andra länder och kulturer.
Det är inte första gången (och knappast heller sista gången) som högernationalistiska och auktoritära krafter ägnar sig åt liknande kampanjer mot Sverige.
Vid Folk och försvars rikskonferens i Sälen i början av januari talade inrikesminister Mikael Damberg intressant om desinformation och påverkansoperationer.
Bland annat berättade han om en bisarr artikel, som spridits på sociala medier, där det påstås att Sverige överväger att äta människokött för att rädda klimatet. (Ursprunget är en enskild professor som talat om saken i en föreläsning.)
Historien förmedlades av både ryska Sputnik och Trumpvänliga Breitbart för att utmåla Sverige som ett groteskt människoätande land. I mikrobloggen Twitter har Breitbart-artikeln fått över 7 000 retweets, däribland av USA:s president!
Vi kan småskratta åt ryktesspridningen. Men den är egentligen inte ett dugg kul. Det finns ett allvarligt politiskt syfte bakom kannibalartikeln, liksom attacken mot SAS-filmen.
Auktoritära rörelser har ett intresse av att framställa Sverige (en stabil västeuropeisk demokrati med god ekonomi och välfärd) i dålig dager jämfört med Donald Trumps USA, Viktor Orbáns Ungern och Vladimir Putins Ryssland.
”När det hålls presidentval, folkomröstningar om EU, när de stora framtidsfrågorna avgörs – då måste vi förvänta oss och vara förberedda på desinformationsattacker”, varnade Damberg i Sälen-talet.
Han konstaterade att desinformation och påverkanskampanjer pågår här och nu från starka intressen. Det är också bakgrunden till att Damberg och regeringen nu arbetar för fullt för att inrätta en ny myndighet för psykologiskt försvar.
Genom Internet och sociala medier har slaget om vårt medvetande fått nya, snabbare och mer avancerade former.
Det är en utveckling som ställer nya och högre krav på politiker, medier, myndigheter men också på oss som enskilda medborgare och mediekonsumenter.
Vi får inte vara naiva och okritiska när vi följer flödena och trådarna på Facebook, Twitter och andra sociala medier.