Parka-Börje blir Pajalaambassadör

Nu hedras Börje ”Parka” Andersson-Junkka av Pajala kommun.

Anna Kumpula Kostet, kommunalråd i Pajala,  delade ut priset till Börje Andersson Junkka. Från motiveringen: "med ett brinnande engagemang har Börje satt både Parkalombolo och Pajala kommun på fotbollskartan."

Anna Kumpula Kostet, kommunalråd i Pajala, delade ut priset till Börje Andersson Junkka. Från motiveringen: "med ett brinnande engagemang har Börje satt både Parkalombolo och Pajala kommun på fotbollskartan."

Foto:

Pajala2018-07-28 18:13

I Parkalombolo, en by i Pajala kommun med 22 invånare, finns ett fotbollslag som blivit rikskända som "Starka Parka" och spelar i division 4. Palovallen, som idag är Sveriges nordligaste naturgräsplan finns i byn och det är vi stolta över från Pajala kommun. Parkalompolo visar att landsbygdsutveckling också kan göras med fotbollen som redskap.

En som brunnit länge och brinner än är Börje ”Parka” Andersson-Junkka. Han var en av initiativtagarna när föreningen Parkalompolo IK bildades den 10 april 1950, då var han 14 år. Sedan dess har han varit med i Parkalompolo IK’s verksamhet på ett eller annat vis.

Motivering till utnämningen till Årets Pajala-ambassadör 2018 lyder:

"Med sin tro på långa bollar och med lång slips, men framförallt med ett brinnande engagemang har Börje satt både Parkalombolo och Pajala kommun på fotbollskartan. Med det driv och den lust som Börje haft för sin förening och sin by sedan 1950, har han visat omvärlden att man kan ha Sveriges nordligaste gräsplan och ett aktivt lag som tillhör en by med få invånare.

Börje har med sin generösa personlighet visat Sverige på den styrka, envishet och driv som finns hos oss i Pajala kommun och allt detta gör honom till en mycket värdig Pajala-ambassadör."

I Tv-sportens Idrottsgala i januari 2018 tilldelades Börje Andersson-Junkka, då 81 år, Sportspegelnpriset. Genom ett bejublat tal på galan blev "Parka-Börje" känd för den stora publiken.

Börjes-VM följdes på Facebook och Twitter av tusentals supportrar över hela landet. Programmet fick ett sådant genomslag att SVT visade inslag i VM-studion på bästa sändningstid, inför miljoner av tittare. Det gav marknadsföring åt Parkalombolo, Pajala kommun, och hela Tornedalen, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om