Annonssamarbete med Luleå kommun

En skrothamn som bullrar dygnet runt – är skärgårdsidyllen hotad nu?

Gigantiska skepp ska anlöpa Europas största skrothamn dygnet runt. Det ska muddras i farleden i flera år.
Vilka blir konsekvenserna när Luleå Hamn ska bli fyra gånger så trafikerad.
Är skärgårdsidyllen hotad nu?
Vi ställde frågan till Anders Dahl, vd, Luleå Hamn, och Rickard Lundmark, vd, Luleå kommunföretag.

Mitt i Luleå Industripark ligger navet för alla transporter, Luleå Hamn, det är här alla nya råvaror ska in och alla nya produkter ut. Av det skälet muddras nu farleden för att möjliggöra anlöp av större fartyg, men även hamnen i sig byggs ut med över en kilometer ny kaj och allvädersterminal där fartygen kan lasta och lossa inomhus året runt.

Klicka här för att se hela filmen

Anders Dahl, vd, Luleå Hamn, vad är det som händer?
Ja, vi ska gå från att vara Sveriges femte största hamn till att vi hamnar på en solklar andraplats. Vi kommer att bli fyra gånger så stora sett till både godsvolymer och trafik. Det är av historiska mått.

Rickard Lundmark, vd, Luleå kommunföretag:
– Under byggtiden kommer det betyda byggtrafik och muddringen i skärgården kommer att pågå där. Men det är bara en del av allt det som ska ske, de andra industrierna kommer också behöva fler lastbilstransporter. Så det är klart att det här kommer att betyda mer tung trafik på våra vägar och mer buller. Så är det. Det kommer att vara lite stökigt under uppbyggnaden.

undefined
Rickard Lundmark, vd Luleå kommunföretag.

 Ni genomförde en koncessionsupphandling för att hitta någon som är villig att investera miljarder och sedan driva den nya hamnen, men ni fick inget anbud som ni kunde godkänna. Vad händer nu? Ett rejält bakslag?
Det är såklart så att vi helst vill att planerna ska gå rakt och rätt, men alla stora projekt stöter på problem. Vi gör en liten omstart nu, med det vi lärt oss. Delar av det anbud vi fick fungerade inte för oss, bland annat tidplanen. Det måste gå fortare, menar Dahl.

Hur kommer muddringen av nya farleden påverka? Det är ju stora mudderverk på väg hit… Det bullrar också.
Det kommer nog inte märkas så mycket i år, men det kommer komma muddringsfartyg och det kommer att pågå under att antal år. Det kan förstås störa en del som är ute i skärgården, men det är ju av övergående karaktär, säger Lundmark.
Anders Dahl förtydligar:
– Det är entreprenader som mestadels sker där människor inte befinner sig, det kommer inte bli totalstopp någonstans i farlederna.

Vad ser ni som de största utmaningarna då?
Vi kommer att ha en ökning i den landbaserade trafiken på vägarna, det kommer nog att märkas mer än muddringen av farleden till havs. Det kommer att bli fler lastbilar i trafiken, helt enkelt, menar Lundmark.

undefined
Anders Dahl, vd Luleå hamn.

– Situationen på Sandön är en utmaning. Först och främst så är det ljudet, en stor skrothamn bullrar mycket, så vi ser att vi inte kan hålla de ljudnivåer vi har i dag. Det kommer att bullra mer. Vi kommer givetvis att bygga bort det så långt det går, men det kommer nog inte gå att helt eliminera bullret.
– Vi behöver därför parallellt titta på kompensationsåtgärder, där kan inlösen vara ett alternativ. Men där är vi inte i dag, vi får se.

 De som hade sina båtar i Småbåtshamnen på Strömören och blev uppsagda blev upprörda, kan du vara självkritisk till hur ni hanterade den frågan?
– Med facit i hand hade vi kunnat göra processen mer i en dialog med båtägarna, men samtidigt hade vi en så tajt tidsplan som pressade oss. Men, ja, vi kunde ha gjort det på ett annat sätt.

En del kanske undrar varför allt detta stök är nödvändigt…
– Vi bygger den nya hamnen för att möta industrins behov och det är verkligt tuffa tidsplaner. Vi vill möta deras behov, säger Lundmark och lägger till:
– Vi gör det också för klimatets skull, för att industrin ställer om till fossilfri produktion och behöver en ny större hamn för att klara det. Vi vill göra det möjligt. Därför är det så viktigt att vi kan bygga den nya hamnen.