Annonssamarbete med Nyhléns Hugosons

Ny klimatsmart förpackning: ”Vi reducerar mängden plast med 65 ton per år”

Nyhléns Hugosons går i bräschen med en ny klimatsmart förpackning för färsprodukter. ”Vi är bland de första i branschen med detta och det finns ingen annan lokal matproducent som använder den här tekniken”, säger vd:n Magnus Nilsson.

Norrlands ledande matproducent Nyhléns Hugosons fortsätter att investera för att bli mer hållbara. De lanserar nu sin nya förpackning för färsprodukter som kommer att minska företagets användning av plast med 70 procent på dessa produkter.

– Alla köttfärsartiklar byter förpackning från Trågpack till Flowpack vilket gör att vi reducerar mängden plast med 65 ton per år. Mindre plast och bibehållen kvalitet på vår produkt, det är win-win för hela planeten, säger vd:n Magnus Nilsson och fortsätter:

– Vi är bland de första i branschen med detta och det finns ingen annan lokal matproducent som använder den här tekniken för färsprodukter. 

undefined
Nyhléns Hugosons vd Magnus Nilsson och marknads- och hållbarhetschefen Anna Ahlqvist är stolta över att nu lansera den nya, klimatsmarta förpackningen för företagets färsprodukter.
undefined
”I framtiden tror jag att huvuddelen av våra kollegor i köttbranschen anammar denna förpackning”, säger vd:n Magnus Nilsson.
undefined
Den nya förpackningen Flowpack kommer att reducera Nyhléns Hugosons användning av plast med 70 procent på sina färsprodukter.

Nyhléns Hugosons arbetar ständigt för hållbar utveckling och med att minska sin miljöpåverkan. Under symbolen Nyhléns Hugosons fyrklöver har de samlat sitt hållbarhetsarbete där fokus ligger på fyra områden där de ser sig ha störst möjlighet till att verka för en hållbar utveckling; ekonomiskt ansvar, klimatansvar, biologisk mångfald och socialt ansvar. 

– Hållbarhet är en del i vårt DNA och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta njuta av våra norrländska kvalitetsprodukter. Vi tror på framtiden och en del i vårt klimatansvar är att se över våra förpackningar, säger marknads- och hållbarhetschefen Anna Ahlqvist.

Läs mer om Nyhléns Hugosons hållbarhetsarbete.

Den nya förpackningen Flowpack är ingen nyhet i sig utan används idag för bland annat Norrlandsfalukorven och andra charkuterier. Det som är nytt är tekniken att även kunna använda den till färsprodukter och fördelarna är många menar vd:n Magnus Nilsson.

– Flowpack är bättre för miljön och enklare att ta hand om för konsumenten då den tar mindre plats i kyl och återvinning. Priset är detsamma och det är inga produkt- eller kvalitetsförändringar, bara mer hållbarhet för samma peng, säger han och fortsätter:

– Vi känner även ett ansvar gentemot de som levererar köttet. Vi vill ta det vidare på ett så hållbart sätt som möjligt. Det är ett sätt att ge tillbaka till våra norrländska bönder och visa att vi tar hand om deras råvara och tänker långsiktigt. 

undefined
Magnus Nilsson och Anna Ahlqvist i testköket hos Nyhléns Hugosons där de provlagar och testar sina produkter.

Bakom lanseringen av den nya förpackningen ligger ett hårt arbete internt som pågått de senaste två åren, allt från idé och förberedande studier till produktutveckling, inköp av nya maskiner och utbildning av anställda. 

– Det har varit ett enormt fint samarbete internt och grunden till att vi nu kan lansera detta är att vi jobbar effektivt tillsammans. Alla anställda har jobbat hårt, snabbt och gjort ett fantastiskt jobb, säger Anna Ahlqvist.

undefined
Lina Nordström är produktchef på Nyhléns Hugosons och Johan Sjöblom är försäljningschef. Totalt arbetar cirka 175 personer inom företaget.
undefined
Lina Nordström och Johan Sjöblom visar upp den nya förpackningen i Nyhléns Hugosons testkök.
undefined
Nyhléns Hugosons är ett familjeföretag i grunden med hållbarhet och den entreprenöriella andan djupt rotade i företagets DNA.

Nyhléns Hugosons har investerat ett antal miljoner för att lanseringen ska bli verklighet, en investering som skett i en tid som varit utmanande för hela livsmedelsbranschen. 

– Denna investering är möjlig tack vare att vi är långsiktiga och innovativa. Vi tittar bakom krönet, vi vill ligga i framkant och bana väg. Går vi i andras fotspår kommer vi aldrig först, nu är det vi som spårar i snön, säger Magnus och fortsätter:

– I framtiden tror jag att huvuddelen av våra kollegor i köttbranschen anammar denna förpackning. Ju fler som hänger på hållbarhetståget desto bättre för planeten. 

Från och med tisdag den 16 april kommer de nya förpackningarna att finnas i butikshyllorna. Inför lanseringen är vd:n Magnus Nilsson mer stolt än nervös.

– Jag är otroligt stolt över att vi gör denna hållbara satsning. Vi vill fortsätta jobba för att vara en långsiktig och hållbar partner till våra norrländska lantbrukare och kunder. Det är i Norrland vi har vår historia och det är också här vi har vår framtid.

Om Nyhléns Hugosons

Nyhléns Hugosons är det norrländska alternativet inom kött, chark och färdigmat. Hög kvalitet i alla delar av produktionen och ett sunt miljötänk har sedan starten varit två grundpelare i företaget.

De har sitt huvudkontor i Luleå och produktionsanläggningar i de fyra nordligaste länen; Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Idag är cirka 175 personer anställda inom företaget.

Läs mer om Nyhléns Hugosons.

Så balanserar charkkungen på gränsen mellan max och utmattning

Så balanserar charkkungen på gränsen mellan max och utmattning

Luleå

En gång var han så uppe i varv att han dök från balkongen i tron att han var vid inomhuspoolen. I en stor intervju berättar Alviksgårdens ägare Mikael Hugoson om hälsoproblemen och kampen mot att bli utbränd, affärer som lyckats och spruckit, sin kärlek till skogen, varför han sover utomhus och hur han planerar att dela upp sitt livsverk mellan barnen.

Superbondens nya satsning: "Får kan beta under solpanelerna"

Superbondens nya satsning: "Får kan beta under solpanelerna"

Luleå

De är redan självförsörjande på el och värme. Nu har Alviksgården tagit nästa steg på sin hållbara resa med en testpark av solpaneler. "Det är vår skyldighet som markägare att bidra till omställningen", säger ägaren Mikael Hugoson.

Luleå Ladies besökte matproducent

Luleå Ladies besökte matproducent

föreningsliv

Luleå Ladies mötte Anna Ahlqvist, marknadschef hos Nyhléns Hugoson den 30 november i Luleå.