Annonssamarbete med Luleå kommun

Riskerar kulturen att reduceras till reklam för inflyttare?

Kulturen vill ha ett utökat stöd från näringslivet, men inte bli styrda. Oron finns att kulturen bara blir något att locka inflyttare med. "Kulturen måste få vara vild och också ifrågasätta och vara besvärlig", tycker Fredrika Johansson, fd Kulturcentrum Ebeneser.

Hur ser kulturlivet i Luleå ut egentligen, finns det kultur så att det räcker till ett Luleå med 100 000 luleåbor? Dessutom, hur ska näringslivet kunna bidra bättre till att utveckla kulturen och bidra till ett attraktivare Luleå utan att kulturen reduceras till en reklampelare.

Klicka här för att se hela filmen

Fredrika Johansson, fd Kulturcentrum Ebeneser, menar att Luleå redan har ett starkt kulturliv:
– Det har alltid funnits ett rikt kulturliv i Luleå, men det får inte samma mediala uppmärksamhet som ett hockeyslutspel. Så det syns inte lika mycket. Där kan vi väl bli bättre på att även berätta om en konsert i fikarummet.

undefined
Fredrika Johansson, fd verksamhetschef, Kulturcentrum Ebeneser.

Marie Wallstén, Kulturens hus:
– Bilden av Luleå har förändrats, men vi kan nog bli ännu bättre på att lyfta att vi redan har ett rikt kulturliv. Jag skulle säga att vi är jätteduktiga på kultur, det finns något för alla. 

undefined
Marie Wallsten, avdelningschef, Kulturens hus.

Vad behöver då bli bättre i ett växande Luleå?
– Vi behöver bli bättre på att få fler att engagera sig i kulturlivet, att gå på kulturevenemang, att göra kultur eller att arrangera kultur. Den enkla sanningen är att ju mer du går på kultur, desto mer kultur får du. Då växer det organiskt, säger Johansson.

– Jag tänker att alla samhällen behöver kultur, den sätter igång tankar och känslor, utan kultur skulle ett samhälle aldrig riktigt fungera, menar Wallstén.

Det ska investeras miljarder i nya industrier här i Luleå, men hur kan kulturen bättre ta del av näringslivets pengar? Hur kan näringslivet stötta kulturlivet?
– För det fria kulturlivet har näringslivet en nyckelroll. Exakt hur det ska se ut, vet jag inte. Men det behövs mer resurser till kulturen, så är det. Vi behöver mötas och hitta former som passar konst och kultur, säger Johansson.

– Vi tittar på hur vi kan samverka bättre med näringslivet just nu. Hur vi kan vi bygga upp en finansieringsmodell som funkar för kulturlivet, men med armlängds avstånd när det gäller påverkan. Det kommer hända mycket under året på det området, berättar Wallstén.

Tänker ni mer regelrätt sponsring som i sportens värld?
– Vi kan säkert lära oss av sporten, men kulturen måste få leva efter sina egna villkor. Det är viktigt att kulturen alltid har ett egenvärde. Det är viktigt att den inte enbart blir ett instrument för att skapa attraktivitet för inflyttning. Kulturen måste få vara vild och också ifrågasätta och vara besvärlig, säger Johansson och får medhåll av Wallstén:
– Kulturen ska inte bara vara medföljande, den ska också riva i oss.