Annonssamarbete med Mercedes-Benz

Expertens råd: Förändringarna som företagare måste känna till

En rad nya förändringar kommer att påverka Sveriges bilägare – för att inte tala om de personer som kör tjänstebil. Anki Hjerpe är experten på BilDahl i Luleå som hjälper företagarna att navigera i djungeln av nya regelverk. "I dag har vi en mer rådgivande roll än någonsin", säger hon.

"I dag måste konsumenter ta ställning till allt från olika skatteregler till förändrade förmånsvärlden", säger Anki Hjerpe.

"I dag måste konsumenter ta ställning till allt från olika skatteregler till förändrade förmånsvärlden", säger Anki Hjerpe.

Foto:

Näringsliv2021-10-29 14:54
Detta är ett annonssamarbete.

Bonus-malusregler, förmånsbeskattning och skattesystem – i dagsläget gäller det att hålla reda på mycket innan du bestämmer dig för vilken bil du ska välja – i alla fall om du vill undvika högre kostnader.

Anki Hjerpe är försäljningschef vid BilDahl i Luleå. Hon är väl medveten om problematiken och berättar att konsumenter numera ställs inför en rad ställningstaganden.

– I dag måste konsumenter ta ställning till allt från olika skatteregler till förändrade förmånsvärlden, säger Anki Hjerpe och fortsätter:

– Att vara bilförsäljare i dag jämfört med för 15 år sedan är ett helt annat yrke. Visst, vi säljer fortfarande bilar, men i dagsläget har vi en mer rådgivande roll än någonsin.

undefined
"Att vara bilförsäljare i dag jämfört med för 15 år sedan är ett helt annat yrke. Visst, vi säljer fortfarande bilar, men i dagsläget har vi en mer rådgivande roll än någonsin", säger Anki Hjerpe, försäljningschef vid BilDahl i Luleå.

Vilka typer av företagsbil finns det? Läs mer här! 

Bara under det senaste året har en rad förändringar trätt i kraft. Vid årsskiftet försvann den tidigare rabatten på 10 000 kronor på förmånsvärdet för el-, laddhybrid- och gasbilar.

I april skärptes bonus-malusreglerna, som medför att miljöanpassade fordon premieras med en bonus och fordon med relativt höga utsläpp koldioxid belastas med högre skatt. Och den 1 juli trädde en ny lag i kraft som innebär att det blir dyrare att ha en tjänstebil.

– Det nya regelverket innebär att förmånsvärdet, det vill säga det värde som den som har en tjänstebil betalar skatt för, höjs. Det här gäller alla bilar som registreras efter den 1 juli och i genomsnitt blir det 9000 kronor dyrare per år att ha förmånsbil, säger Anki Hjerpe.

Hur ska man tänka som när man ska välja en ny tjänstebil?
– Först och främst tycker jag att man ska välja ”rätt bil till rätt plats”. Hur kommer bilen att användas? Kommer du till största del att köra i stan eller längre sträckor i inlandet? Användningsområdet måste styra valet av bil och det gäller ju oavsett om det är en tjänstebil eller inköp av en privat bil.

– Sedan tycker jag att man bör sätta sig in i vad förmånsvärdet är för olika bilmodeller eftersom detta kan skilja sig mycket mellan olika modeller. Det är som sagt inte helt enkelt att hålla reda på alla parametrar, men känner man sig osäker kan man alltid komma in till oss för rådgivning.

Köpa eller leasa företagsbil? Läs mer här!

undefined
"Oavsett vilken biltillverkare du vänder dig till är elektrifieringen i fokus. Bara i år har Mercedes-Benz presenterat sex olika elbilar och nästa år förväntas ännu fler modeller att presenteras", säger Anki Hjerpe.

Bakgrunden till många av förändringarna är att regeringen vill öka takten i klimatomställningen och minska utsläppen från transportsektorn.

Hållbarhetstänket märks också bland BilDahls företagskunder: Allt fler väljer ett laddbart alternativ.

– Samtidigt är det förståeligt att fler företagare väljer en el- eller en laddhybridbil i dag. Bortsett från att det är fördelaktigt ur en miljösynpunkt är det också mer ekonomiskt fördelaktigt eftersom du i många fall slipper höga bränslekostnader och höga skatter, säger Anki Hjerpe.

Klimatmålen och den ökade efterfrågan på laddbara fordon har medfört att biltillverkare investerar miljardbelopp i elektrifiering – Mercedes-Benz är inget undantag.

De har senaste åren har den tyska biljätten investerat 200 miljarder kronor i elektrifieringen och ska nu investera ytterligare 400 miljarder för att uppnå en minst sagt ambitiös målsättning; 2030 ska Mercedes-Benz enbart sälja elbilar.

– Oavsett vilken biltillverkare du vänder dig till är elektrifieringen i fokus. Bara i år har Mercedes-Benz presenterat sex olika elbilar och nästa år förväntas ännu fler modeller att presenteras, säger Anki Hjerpe.

Vill du veta mer? Kontakta gärna BilDahl här!

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NSD.