Annonssamarbete med Hertz

”Det ger energi och bränsle att ge god service”

I trettio år har de hyrt ut bilar åt Kirunabor och turister, alltid med kundmötet i fokus. ”Det mesta fixar vi snabbt, det omöjliga tar lite längre tid”, säger Thomas Farelind, vd i familjeföretaget Norrskensuthyrning.

"Många säger att de inte skulle klara av att jobba med sina föräldrar, men jag tycker att det funkar bra. Vi har våra olika styrkor, när det är något jag inte kan så kan han", säger Evelina Farelind.

"Många säger att de inte skulle klara av att jobba med sina föräldrar, men jag tycker att det funkar bra. Vi har våra olika styrkor, när det är något jag inte kan så kan han", säger Evelina Farelind.

Foto: Göran Landström

Kiruna2021-06-24 13:44
Detta är ett annonssamarbete.

Han klev in i branschen som 21-åring, genom sitt första jobb på Bilbolaget i Kiruna.

– Inte trodde jag när jag började den 2 februari 1986 att biluthyrning var något för mig. Mitt mål var egentligen att bli bilförsäljare, säger Thomas Farelind.

Men han trivdes de fem första åren som anställd, och när dåvarande ägaren föreslog att Thomas skulle ta över biluthyrningen så tvekade han inte. Det var starten av företaget Norrskensuthyrning, som i år firar trettio år som franchisetagare åt Hertz – en av världens största uthyrningskedjor.

–Det kändes roligt och spännande, jag trodde på det här från första början. Det var lågkonjunktur när vi startade, och det har ju varit både upp och ner under resans gång. Men det har varit en väldig frihet att kunna styra sitt arbete själv.

Vilken har varit de största utmaningarna?
– Utmaningen är ju att se till att alla får sina bilar på rätt tid och rätt plats. Men det har funkat hittills, på något vis löser det sig alltid. Man måste vara lösningsbenägen i den här branschen.

Är det en av dina styrkor?
– Jo, det tror jag. Vårt motto är att det mesta fixar vi snabbt, det omöjliga tar lite längre tid.

undefined
"Vårt motto är att det mesta fixar vi snabbt, det omöjliga tar lite längre tid", säger Thomas Farelind.

Läs mer om Norrskensuthyrnnig i Kiruna och hitta kontaktuppgifter här!

Thomas har många minnen att dela med sig av från åren på Norrskensuthyrning. Som när en kund behövde 120 bilar på plats i Kiruna för en stor kampanj.

– Det var en stor utmaning, Hertz fick köra upp alla bilar och det kom tio trailers med bilar. Men vi löste det, säger Thomas och fortsätter:

– Sen så har vi faktiskt kört kungen vid olika tillfällen. Som när LKAB har haft invigningar och vi har skjutsat kungen till och från flygplatsen. Det känns väldigt hedrande, och är speciella och trevliga minnen.

Allra roligast är just mötet med kunderna, menar Thomas.

– Det ger energi och bränsle att få ge god service. Vi har under åren fått fina utmärkelser för just vår service.

Dottern Evelina Farelind som är delägare i företaget fyller i:

– Hertz har ungefär 220 stationer i Sverige, och vi ligger ofta i topp på kundnöjdhet. Det är kul, på så sätt får vi veta att vi gör ett bra jobb.

Även hon klev in i företaget som tjugoåring utan direkta planer på att stanna.

– Jag började jobba extra när jag hade gått ut skolan, men kände nog att det här inte riktigt var mitt yrke. Men nu sitter jag här tio år senare och trivs väldigt bra. Det är ett fritt jobb, man träffar mycket olika människor och lär sig hela tiden något nytt.

Hur är det att jobba tillsammans, far och dotter?
– Det är spännande. Många säger att de inte skulle klara av att jobba med sina föräldrar, men jag tycker att det funkar bra. Vi har våra olika styrkor, när det är något jag inte kan så kan han, säger Evelina. 

– Vi kompletterar varandra bra. Och i stora drag är vi nog överens om det mesta, säger Thomas och skrattar.

undefined
"Det är ett fritt jobb, man träffar mycket olika människor och lär sig hela tiden något nytt", säger Evelina Farelind, delägare Norrskensuthyrning.

Sonen Jens Farelind är också anställd i företaget och planen på sikt är ett generationsskifte.

– Det känns fint, det är extra kul att de trivs så bra, precis som jag har gjort i 36 år i samma bransch. Det är en trygghet när det blir generationsskifte, Evelina har jobbat här i många år så hon kan alla olika delar och har ett bra underlag att gå vidare med, säger Thomas.

– Pappa är van vid att ha många järn i elden, han kommer inte klara av att bli helt sysslolös och får nog svårt att släppa det när det väl är dags. Men fram till dess har jag väl hunnit lära mig allt han kan, säger Evelina.

Vad är planerna härnäst för Norrskensuthyrning?
– Vi hoppas att det blir en återstart i resebranschen snart. Vi styrs ju mycket av flygandet, så det är viktigt att det kommer igång och att det börjar snurra mer i samhället igen. Vi går lite på sparlåga just nu, lever i nuet och blickar korta steg framåt. Men det har bokats på rätt så bra nu på slutet, så vi ser med hoppfullhet på sommaren och hösten, säger Thomas.

Behöver du en hyrbil i Kiruna? Boka här!

undefined
Kontorshunden Nikki är ett fint sällskap under dagarna. "Hon är vår lillchef. Hon älskar jobbet lika mycket som oss, träffa människor är det bästa hon vet och hon lyckas charma alla kunder", säger Evelina Farelind.
Om Hertz:

Hertz Grundades 1918 i Chicago, och kom till Sverige 1960 med ett första uthyrningskontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm. 

Bolaget First Rent a Car AB har rättigheterna till varumärket Hertz i Sverige och är ett 100 % helägt dotterbolag till Volvo Cars.

Läs mer på www.hertz.se

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NSD.