TeamNorr fungerar som en inhyrd IT-avdelning som erbjuder support och service, men även inköp av produkter. Genom att bara vara ett samtal bort och alltid stå redo att hjälpa till har TeamNorr skapat goda relationer till företag över hela Norrbotten.
– Det handlar om att hitta rätt lösningar och knyta ihop helheten för varje kund. Det sparar tid för dem och ger dem en bra dag på jobbet. Vill de ha det på ett visst sätt så gör vi allt vi kan för att ordna det. Det ger en tillfredsställelse, vi blir nöjda när kunden blir nöjd, säger Jonas Granberg, IT-konsult.
Att lösa problem är den främsta drivkraften för honom och kollegorna.
– När man kommer ut till någon där det inte fungerar, och så fungerar det när man åker därifrån. Det är kul för både mig och kunden. Det underlättar deras vardag, och det känns bra för mig att lösa problem, säger Jonas Granberg.
För kunden kan det ibland vara svårt att veta var felet finns, eller vilken teknik de behöver.
– Vi vill hjälpa företag att anpassa sin vardag så att den funkar så bra som möjligt. Alla har så olika typer av lösningar, beroende på hur stort företaget är och hur de är vana vid att jobba. Alla kunder behöver inte all teknik, utan man får anpassa det till olika nivåer, säger Fredrik Hjälte, IT-konsult.
TeamNorrs Luleåkontor slog upp portarna i oktober 2019 och Piteåkontoret öppnade i februari 2020. De har även kontor i Umeå och Örnsköldsvik, och hjälper företag över hela Norrland. En anledning till företagets starka tillväxt är att riktigt nöjda kunder har gett allt fler kunder.
– Vi ringer alltid upp våra kunder efter utfört uppdrag för att följa upp kundnöjdheten. Det är många kunder som har följt med oss och som vi har långa relationer med sedan tidigare, säger Håkan Olovsson, säljare.
Vad får ni för respons från era kunder?
– Det bästa betyget är när de vill göra nya affärer med oss, hålla kvar relationen och vara trogna kunder, säger Håkan Olovsson.
– De brukar uppskatta att vi är duktiga på att återkoppla i ärendet, nästan oavsett tid på dygnet. Vi följer alltid upp. De tycker det är bra att det inte drar ut på tiden och att vi kan svara på alla frågor direkt, det har jag märkt är bland det viktigaste hos kunderna, säger Fredrik Hjälte.
Vilka är era främsta styrkor?
– Vi har snabb support och bred kompetens. Vi kan supportera skrivare och hårdvara, men också nätverk och server. Vi har kompetensen som krävs för att ta helhetsansvaret för IT-miljön, vilket är en stor trygghet för våra kunder, säger Håkan Olovsson.
Här är TeamNorrs arbetsmetod för att säkerställa hög kundnöjdhet:
1. En kund hör av sig till TeamNorr och behöver hjälp med IT-miljön som krånglar. TeamNorrs koordinator tar emot samtalet, identifierar problemet och skickar vidare uppdraget till rätt IT-konsult.
2. IT-konsulten utför uppdraget, vilket kan vara allt ifrån att hjälpa en kund med en server, ett krånglande nätverk, ett glömt lösenord eller att installera en ny skrivare.
3. Koordinatorn från TeamNorr fakturerar för utfört uppdrag.
4. TeamNorrs affärsstöd kontaktar kunden efter avslutat uppdrag för att fråga hur allt gått, om kunden är helt nöjd och för att höra om det finns behov av annan hjälp.